1 . بخش ATTACKING
Crossing : به معنی ارسال از جناحین هستش . حالا به شکل سانتر بلند ( دایره ) یا سانتر کوتاه و زمینی ( دایره + آر 1 ) . معمولا وینگرها هافبکای کناری و حتی مدافعان کناری که سانترها و ارسالای خوبی از جناحین دارن نمره بالایی تو این مورد دارن . نمونش ریبری
Finishing : به معنی تمام کنندگی هستش . توضیحش تقریبا واضحه و مختص مهاجمین هستش بیشتر . به معنای دقت در ضربه آخر و قدرت گلزنی هستش . هر چقد کیفیت تمام کنندگی مهاجم بالاتر باشه احتمال گل کردن موقعیتها بیشتر میشه . نمونه بهترین تمام کنندها مسی رونالدو و ایکاردی و سوارز و لواندوفسکی و خیلی از مهاجمای فرصت طلب دیگه هستن . ضمن اینکه مثلا یک مهاجم مثل ایموبیله شاید تکنیک و سرعت زیادی نداشته باشه ولی تو این مورد فوق العاده هستش و بخاطر همین بهتره بجای ی بازیکن سریع و تکنیکی که شاید قدرت تمام کنندگی خوبی نداشته باشه در نوک حمله قرار بگیره ( البته اینو برای آماتورا میگم که مثلا طرف میاد ی وینگر که سریع و دریبل زن هستشو میزاره نوک حمله و میبینه این بازیکن خیلی موقعیت هدر میده وگرنه اکثرا میدونن قضیه چی هست ) . خلاصه اینکه تمام کنندگی یکی از فاکتورای خیلی مهم برای مهاجم نوک هستش و میشه گفت در کنار قدرت شوت و قدرت سرزنی سه فاکتور مهم یک مهاجم هستش . در وحله بعدی هم کنترل توپ سرعت و دریبل و ... قرار میگیره
Head Accuracy : به معنی ضربات سر هستش و توضیح خاصی لازم نداره فقط اینکه این فاکتور برای مهاجمین و مدافعین میانی یکی از فاکتورای مهم محسوب میشه . مکمل این فاکتور در تواناییها Jump یا قدرت پرش هست . البته بازیکنای قد بلند شاید قدرت پرش زیادی نداشته باشن ولی قدرت سرزنی بالایی داشته باشن . نمونه این مورد میشه به راموس هوملز گودین و در خط حمله به ژیرو رونالدو اشاره کرد
Short Passing : به معنای پاس کوتاه . که اینم توضیح خاصی نمیخواد . فقط ی توضیحی که باید بدم اینکه این مورد تو نسخه فیفای 19 بسیار کاربردی تر و مهمتر از قبل شده . یعنی شما باید همیشه توجه داشته باشی که از هافبکایی استفاده کنید که قدرت پاس و بازیسازی خوبی داشته باشن وگرنه درصد پاسای خطا خیلی بالا میره . مثلا تو نسخه های قبلی طرف ی بازیکن تکنیکی رو میزاشت وسط زمین که سرعت و تکنیک خوبی داره و از بازیکن پاسور و بازیساز استفاده نمیکرد و مشکلی هم براش پیش نمیومد و معمولا تمام بازیکنا به خوبی پاسکاری میکردن . ولی تو نسخه جدید اگه بازیکن قدرت پاسش خوب نباشه همونطور که گفتم احتمال خطا بسیار زیاد میشه و نمیتونه به خوبی بازیسازی کنه و توپو به جلو ببره . و میشه گفت مهمترین فاکتور تو نسخه جدید فیفا برای یک هافبک این مورد هستش . بسیار مهم تر از عواملی مثل تکنیک و سرعت و .... . نمونه های یک پاسور خوب میشه به کروس مودریچ پیانیچ جورجینو تیاگو سیلوا یا جلوتر به دیبروین مسی ایسکو خامس اوزیل و ... اشاره کرد
Volleys : تقریبا اصطلاح آشنایی هست و به معنی ضربات والی هستش . یعنی قبل از اینکه توپه ارسالی به زمین برخورد کنه بازیکن به شکل سر ضرب شوتشو بزنه . این موردم میشه گفت تاثیر زیادی روی کیفیت یک بازیکن نداره ولی خیلی جاها بکار بازیکن میاد . ضمن اینکه این فاکتور روی ضربات قیچی و برگردون زدن بازیکنا هم تاثیر زیادی داره . نمونه بهترین والی زن ها کین و رونالدو و روبن و سوارز هستن
2 . بخش SKILL
Dribbling : که اینم اصطلاح مشخصی هست و به معنی تکنیک فردی و قدرت دریبلینگ بازیکن هستش . مسی . نیمار . هازارد . رونالدو و ... رو به عنوان بهترین دریبل زنا میشه اسم برد . ضمن اینکه بخش دریبل مثل بخش پاس چندین مکمل داره که تو آپشنای بعدی توضیح میدم
Curve : به معنای کات هستش . حالا این کات میتونه مکمل شوت و قدرت تمام کنندگی یا حتی ضربات والی باشه . میتونه مکمل سانتر و ارسال از جناحین باشه . و یا میتونه مکمل ضربات ایستگاهی باشه . یعنی یک بازیکن اگر میخواد کرنر خوبی ارسال کنه باید هم قدرت سانترش خوب باشه و هم قدرت کات دادنش به توپ . یا اگر میخواد ضربه ایستگاهی خوبی بزنه باید هم آپشن ضربه ایستگاهی نمره بالایی داشته باشه و هم در آپشن کات دهی . همینطور اگر بخواد مثلا شوت فنی و کات دار از راه دور یا نزدیک بزنه کیفیت کات دادنش خیلی مهمه . نمونش رو بخوام به طور مجزا بگم مثلا شوتای فنی و کات دار مسی یا هری کین . یا سانترهای کروس یا تیاگو یا پیانیچ . یا ضربات ایستگاهی کالهانوغلو یا مسی یا بخوام نمونه کلی و قدیمیشو بگم دیوید بکام
FK Accuracy : به معنی قدرت و کیفیت در گل کردن ضربات ایستگاهی . نمونه بهترین ایستگاهی زنا کالهانوغلو و پیانیچ و مسی . ضمن اینکه این آپشن میتونه مکمل سانتر و کات در ارسال سانتر روی ضربات ایستگاهی هم باشه .
Long Passing : تقریبا واضحه معنیش . به معنای پاسای بلند زمینی یا بصورت سانتر هستش . البته ارسال از جناحین گفتم فرق داره و سانتری که بازیکن در حرکت از کنارای زمین میکنه بیشتر مربوط به Crossing میشه هر چند مکملش Long Pass هم هستش . ولی در کل معنی ارسال پاسای بلند زمینی و هوایی هستش . مثلا بازیکن در مرکز زمین هست و قصد ارسال ی پاس بلند به کنارا رو داره حالا به صورت زمینی یا هوایی که تاثیر زیادیم تو بازیسازی تیم و انتقال توپ رو داره و کلا تاثیر زیادی در کیفیت یک هافبک بازیساز . دقیقا مثل تاثیری که پاس کوتاه در بازیسازی تیم و کیفیت یک هافبک داره . مکمل های این بخش هم تو آپشنای بعدی میگم ولی نمونه های این مورد میشه به پیانیچ کروس تیاگو مودریچ دیبروین خامس راکیتیچ و حتی بونوچی و هوملز و بواتنگ و ... اشاره کرد . بزرگان این بخش هم ژاوی پیرلو و اسکولز شواین اشتایگر رونی و بکام آلونسو و اساطیری مثل بکن بایر زیدان و پلاتینی و ... بودن در گذشته
Ball Control : به معنی کنترل توپ یا تسلط بازیکن روی توپ هستش . این بخش رو میشه مکمل دریبل هم دونست ولی لزوما این آپشن مختص بازیکنان تکنیکی نیست . هر چقد بازیکنی در این بخش کیفیت بهتری داشته باشه مسلما سخت تر توپو لو میده و بازیکن حریف به سختی میتونه توپو ازش بگیره . بعنوان مثال شاید نیمار خیلی تکنیکش بهتر از مودریچ باشه ولی مطمعنا کنترل توپ مودریچی که به مراتب تکنیک کمتری داره بیشتر از نیمار هستش یا میشه گفت کنترل توپ اینیستا از رونالدو بیشتره بهترینهای این مورد میشه به مودریچ و مسی اشاره کرد . دیبروین . داوید سیلوا . قبلتر اینیستا . ضمن اینکه باید ی نکته رو اضافه کنم اونم اینکه علاوه بر تاثیر اصلیش که باعث میشه بازیکن به سختی توپ رو از دست بده و راحت تر توپ رو به حرکت دربیاره کنترل توپ روی کیفیت استپ کردن بازیکن هم تاثیر داره . نمونه بهترین های این بخش مودریچ . سیلوا . اینیستا . دیبروین . ایسکو . خامس . حتی به نسبت مدافعایی مثل هوملز یا حتی نویر تو دروازه هستن
3 . بخش MOVEMENT
Acceleration : به معنی شتاب اولیه هستش . این بخشو باید با مثال توضیح بدم . مثلا بازیکنی مثل کوتینیو شاید تو مسافت طولانی و کورس گذاشتن سرعت متوسطی داشته باشه . ولی در یک مسافت کوتاه خیلی سریع عمل میکنه . دقیقا مثل اینیستا . یا بعنوان مثل ماشین 206 شتاب اولیش زیاده و تند و تیز به نظر میرسه ولی وقتی دور میگیره سرعتش به ماشینی که شاید شتاب اولیه خوبی نداشت مثل دنا نرسه . نمونه بیشترین شتابها امباپه صلاح کوتینیو
Sprint Speed : به معنی سرعت در دویدن . یعنی وقتی یک بازیکن دور میگیره چقد سرعت داره . تقریبا نقطه مقابل شتاب اولیس . مثلا بازیکنی مثل واران سرعت خیلی بالایی داره ولی شتاب اولیه خوبی نداره و مثل کوتینیو تند و تیز به نظر نمیرسه . ولی اگه این دو تا ی مسافت طولانی رو بخوان مسابقه بدن قطعا واران اول میشه ولی تو مسافتای کوتاه کوتینیو سریع تر و تند و تیز هر هستش . البته بیشتر مواقع سرعت و شتاب با هم مکمل هستن و بازیکن هم شتاب خوبی داره و هم سرعت خوبی داره مثل امباپه رونالدو مسی هازارد مانه و ...
Agility : این واژه رو میشه مانور معنی کرد . به معنی تند و تیزی و فرزی هم میشه معنیش کرد . این آپشن ربط زیادی به سرعت یک بازیکن نداره . یعنی یک بازیکن میتونه خیلی سریع باشه مثل اوبامیانگ ولی قدرت مانور بالایی نداشته باشه و زیاد تند و تیز نباشه بلکه بیشتر سرعت مستقیمش بالا باشه . یا اینکه یک بازیکن مثل ایسکو مودریچ کوتینیو تیاگو گوتزه خامس سیلوا و ... شاید سرعت و شتاب بالایی نداشته باشن ولی قدرت مانور زیادی داشته باشن و خیلی نرم تو زمین حرکت کنن . اگر بخوام مثال واضحشو بزنم فرق بین مسی و رونالدو هستش . مسی خیلی نرم با قدرت مانور بالا بازی میکنه و راحت تغییر مسیر میده تو یک محیط کوچیک ولی رونالدو نمیتونه به این شکل مانور بده تو زمین . مانور میتونه مکمل دریبل و کنترل توپ هم میتونه باشه . بعنوان مثال بازیکنی که مانور خوبی داره اگر تکنیک خوبی هم داشته باشه خیلی راحت تر میتونه دریبل بزنه . مثل مسی نیمار ایسکو و ... و در عین حال اگر علاوه بر مانور کنترل توپ خوبی هم داشته باشه دیگه خیلی سخت میشه توپ رو ازش گرفت . مثل مودریچ یا سیلوا یا اینیستا یا دیبروین . برعکس بازیکنی مثل کروس . که شاید کنترل توپش خوب باشه ولی قدرت مانورینگ زیادی نداشته باشه و به همین دلیل نمیتونه به راحتی مودریچ توپو جلو ببره یا رونالدویی که مثل مسی نمیتونه دریبل ریز بزنه بلکه بیشتر از سرعت و شتابش استفاده میکنه تو دریبلاش ( البته اینکه میگم مانورینگ رونالدو کمه نسبت به مسی میگما وگرنه شاید جزو بهترینا باشه تو این زمینه ) نمونهاشم تقریبا گفتم ولی باز میشه به نیمار و آگوعرو و سوارز و استرلینگ و صلاح هم اشاره کرد
Reaction : به معنی عکس العمل . این مورد رو میشه گفت مطلقا ربطی به سرعت حرکتی نداره بلکه به سرعت بدنیه یک بازیکن مربوط میشه. و میشه گفت به تمامی بازیکنان در هر پستی مربوط میشه حتی به دروازه بان ها و به نوعی مکمل تواناییهای اونا حساب میشه . به عنوان مثال برای دروازه بان سرعت عکس العملاش محسوب میشه و مثلا سرعت پریدن دروازه بان رو بیشتر میکنه یعنی عکس العمل میشه مکمل پرش دروازه بان و باعث میشه پرش دروازه بان سریعتر بشه. یا برای مدافع سرعت اینکه بازیکن میره تو پای حریف رو بیشتر میکنه . مثلا کانته تو ی چشم بهم زدن میره تو دل حریفو توپ رو ازش میگیره با ی پا انداختن سریع . یعنی آپشن عکس العمل میشه مکمل آپشن توپ گیری و سرعت توپ گیری رو بیشتر میکنه. یا ی مهاجم اگر قدرت عکس العملش زیاد باشه وقتی شما باهاش شوت میزنی خیلی سریع شوتشو میزنه قبل ازینکه بازیکن حریف بیاد تو پاش یا دروازه بان بیاد جلو مثل مسی . ولی یکی که عکس العملش پایین باشه تا بیاد شوت بزنه ده نفر میریزن سرش مثل مهاجمای ایرانی یا الیور ژیرو یا ماریو گومز و ایموبیله و این مدل بازیکنا . حالا اینا مثالای کمشه . وگرنه تو بیشتر کارای بازیکنای دخیل هست این آپشن و کلا ی بازیکن تند و تیز و زرنگ و فرز نشون میده یا ی بازیکن کند و تنبل و خشک . نمونه بهترین ری اکشن ها تو هر پست : دروازه بان دخیا . دفاع راموس . هافبک کانته . مودریچ مهاجم . مسی رونالدو هازارد گریزمن و ...
Balance : به معنای انعطاف بدنی . این مورد هم ربط زیادی به سرعت نداره و میشه گفت زیادم ربطی به کیفیت یک بازیکن نداره بلکه بیشتر حالت و فرم بازیه یک بازیکن رو مشخص میکنه . بعنوان مثل بازیکنی که انعطاف بدنی بیشتری داره حرکات ریزتر و تو فضای کم و بسته رو بهتر انجام میده و نرم تر حرکت میکنه . مثلا بالانس بازیکنایی مثل مسی مودریچ اینیستا و هازارد و چنین استایل بازیکنایی که انعطاف بدنی بالایی دارن ولی رونالدو و گریزمن و لوا و این استایل بازیکنا که حرکات ریز کمتری دارن نمره بالانس کمتری دارن . در کل این مورد بیشتر برای تایین فرم و استایل یک بازیکن بکار برده میشه و تاثیر خیلی کمی رو کیفیت بازیکن داره . فقط میشه گفت روی دریبلای ریز بازیکن و حرکات بازیکن تو فضای کم تا حدودی تاثیر گذاره و باعث میشه بازیکن بتونه راحت تر و نرم تر حرکت کنه تو این فضاها
4 . بخش POWER
Shot Power : قدرت شوت . فقط ی توضیح لازم داره اونم اینکه قدرت شوت فقط و فقط قدرت شوت زنیه بازیکن رو نشون میده نه کیفیت شوت بازیکن . کیفیت شوت بازیکن به تمام کنندگی و شوت های بلند مربوط میشه . نمونه قدرتی ترین شوتها برای رونالدو و لوکاکو هستش
Jumping : پرش . که مکمل بخش هد زنی هستش . همونطور که بالا هم گفتم معمولا بازیکنایی با قد متوسط و کوتاه قدرت پرش زیادی دارن هر چند ی قانون نیست ولی معمولا به این شکل هستش . و بازیکنای قد بلند نیازی به قدرت پرش زیادی ندارن بلکه با استفاده از قد بلندشون ضربات سر خوبی میزنن . نمونه بلند ترین پرش ها هم رونالدو و راموس
Stamina : به معنی استقامت . هر چقد مقدار استقامت یک بازیکن بیشتر باشه اون بازیکن دیر تر خسته میشه در طول بازی و میتونه دوندگیه بیشتری داشته باشه . بعنوان مثال کانته که کل بازی در حال دویدن هستش و حتی دقیقه 90 طوری میدوعه که انگار دقیقه 1 بازیه . بهترین نمونها میشه به کانته و ماتوییدی و کیمیش و اشاره کرد . و از اون طرف بازیکنایی مثل اوزیل یا گوتزه که توانایی دویدن زیاد رو نداره و زود خسته میشن یا بازیکنای سن بالا هم به همین شکل معمولا زودتر خسته میشن و نمیتونن 90 دقیقه بازی کنن
Strength : قدرت بدنی یا نیرو . معمولا بازیکنای فیزیکی از چنین توانایی برخوردار هستن . هر چقد این فاکتور تو یک بازیکن بیشتر باشه اون بازیکن از فیزیک بهتری برخوردار هستش و جنگ های فیزیکی بر سر توپ رو برنده میشه . این مورد بیشتر بدرد هافبکای دفاعی و مدافعا میخوره که بتونن جنگ بر سر توپ رو از حریف ببرن با تنه فنی یا بدن گذاشتن و اینجورکارا . معمولا هم بازیکنای هیکلی و قد بلند ازین نظر قوی ترن مخصوصا بازیکنایی که خصوصیات دفاعی بهتری دارن هرچند این مورد نباید با جنگندگیه بازیکن اشتباه گرفته بشه و اون ی مورد جداست . برای استفاده بهتر از این ویژگی بازیکنا زمانیکه با بازیکن حریف بر سر توپ جنگ دارید و چسبیدید به بازیکن حریف ( یا حتی وقتی نزدیک بازیکن حریف هستید ) با نگه داشت L2 بازیکنتون به بازیکن حریف تنه فنی میزنه و باعث میشه که برنده نبرد بر سر توپ بشید . نمونهای بهترین فیزیک ها پوگبا و انزونزی و لوکاکو
Long Shots : به معنی شوت از راه دور هستش و به دقت بازیکن در زدن شوتای از راه دور بستگی داره . مکمل این فاکتور هم قدرت شوت هستش و میتونه کات هم از دیگر مکمل های شوت بلند باشه . این مورد نباید با قدرت شوت زدن اشتباه بشه بلکه به معنی دقیق بودن و کیفیت شوتای از راه دور هستش . بعنوان مثال مسی که شاید شوتاش قدرت خیلی زیادی نداشته باشه ولی شوتای از راه دور خیلی خوبی میزنه . بهترین نمونهای شوت زنی هم روبن رونالدو بیل مسی خامس کروس هازارد کین و ... هستن
5 . بخش MENTALITY
Aggression : جنگندگی . به معنای پیروزی در نبرد بر سر توپ . دقیقا مثل فاکتور Strength یا قدرت بدنی که باعث پیروزی فیزیکه فرد بر سر کشمکش و درگیری 50/50 بر سر توپ میشد این مورد هم باعث عملکرد بهتر فرد در این درگیریها بر سر توپ میشه با این تفاوت که اون پیروزی با عملکرد فیزیکی بدست میامد ولی این پیروزی با عملکرد دفاعی و توپگیری . بعنوان مثل شاید کانته فیزیکش به لوکاکو نرسه ولی با توجه به خصوصیات جنگندگی که داره توپو از لوکاکو میگیره یا حتی گتوسو یا دروسی هم فیزیک خیلی مستحکمی نداشتن ولی خیلی جنگنده بودن . ضمن اینکه این فاکتور باعث میشه بازیکن بهتر درگیر شه و بچسبه به بازیکن حریف و ی جورایی کنه بازی دربیاره . و بالاتر هم گفتم باعث عملکرد بهتر و پیروزی فرد در درگیری بر سر توپ میشه در اصل . اینم باید اضافه کنم که این مورد بیشتر مختص به هافبکهای دفاعی میشه بیشتر . مدافعای میانی هم این خصوصیات رو دارن تا اندازه کافی ولی بیشتر مختص به هافبکای دفاعی هستش و هر چند که فاکتور خیلی مهمی برای مدافعان میانی هستش ولی فاکتور خیلی حیاتی محسوب نمیشه برای مدافعین . دقیقا مثل قدرت بدنی . چون خیلی کم پیش میاد که مدافع با بازیکن حریف بخواد کشمکش بر سر توپ داشته باشه ولی گفتم معمولا این مورد بالای 80 برای مدافعین خوب هستش . نمونه بهترین بازیکنان جنگنده هم کانته کاسمیرو دروسی گتوسو ماتوییدی ویدال ناینگولان و ... از بین مدافعای میانی هم میشه گفت کیلینی و گودین جنگنده تر از بقیه هستن
Interceptions : توپ ربایی . به معنای قطع ارتباط و پاسهای حریف . این مورد هم بیشتر برای هافبک های دفاعی و مدافعین میانی کاربرد داره . بهترین نمونه های این مورد بوسکتس . خاویر مارتینز . ماتیچ . ویتسل . کانته . کاسیمیرو و ... هستن و در دفاع میانی هم واران فن دایک هوملز و ...
ی نکته اینجا باید بگم در مورد این دو فاکتور اخیر : توی بخش دستورات تاکتیکی به بازیکنان برای هافبک های دفاعی یک بخش هست که سه حالت داره . یکی Man Marking و دیگری Cut Line Pass و سومین حالت هم که هر دوی اینا رو در بر میگیره . Man Marking به معنای یارگیری هستش و بیشتر بدرد بازیکنایی میخوره که جنگندگیه بیشتری دارن و Cut Line Pass به معنی قطع ارتباط پاس هستش و بدرد بازیکنایی میخوره که توپ ربایی بهتری دارن . مثلا اگه تو تیم کانته هافبک دفاعی هستش بهتره که دستور یارگیری بهش بدید و به بازیکن دیگه یعنی جورجینو دستور قطع ارتباط پاس . یا اگر مثلا ماتیچ رو دارید دستور قطع ارتباط رو بهش بدید و به پوگبا هم دستور یارگیری . منظور از یارگیری اینجا یعنی اینکه بازیه درگیرانه با بازیکنای حریف داشته باشه و بره تو پای بازیکن حریف . تو حالت قطع ارتباط هم هافبک بیشتر سد راه میشه و راه پاس دادن رو میبنده
Positioning : جاگیری . که البته بیشتر به جاگیری در حمله گفته میشه و جاگیری در دفاع بخش جدایی داره که در ادامه میگم . جاگیری هم از اسمش مشخصه و بیشتر بدرد مهاجمان نوک میخوره . هر چقد مهاجم جاگیریه بهتری داشته باشه بهتر از بازیکنای حریف جدا میشه و در منطقه بهتریم قرار میگیره برای اینکه پاس بهش برسه . نمونه بهترین جاگیری ها هم لواندوفسکی . آگوعرو و توماس مولر هستن ( توماس مولر تقریبا هیچی نداره تو بازیش بجز جاگیریای خوبش و هوش تاکتیکی )
Vision : به معنای دید هستش . اصطلاح پر کاربردی تو فوتبال ایران نیست و حتی معادل تخصصی هم نداره و کمتر تو گزارشا استفاده میشه در ایران ولی این فاکتور بسیار پر کاربرد و مهم هست در فیفا . دید مکمل پاس کوتاه و پاس بلند و حتی ارسال از جناحین هستش . دید خوب باعث میشه که بازیکن بتونه پاسای دقیقتر و بهتری بده و ضمن اینکه میتونه پاسای در عمق و خلاقانه خوبی به بازیکنای تیمش بده . یعنی دید خوب باعث میشه که بازیکن با یک پاس در عمق یارشو تک به تک کنه یا تو موقعیت خیلی خوبی قرار بده . اگر دید یا ویژن بازیکن کیفیت بالایی نداشته باشه نمیتونه پاسهای درعمق دقیق و خوبی بده . ضمن اینکه علاوه برا پاسای در عمق و خلاقانه همونطور که گفتم دید خوب باعث میشه پاسای کوتاه و بلند دقت بیشتر و بهتری داشته باشن و ارسال از جناحین هم با احتمال بیشتری به مهاجما برسه . در کل یکی از مهمترین مکمل های پاس همین دید هستش . بهترین بازیکنا در این زمینه هم دیبروین . مسی . اوزیل . سیلوا . کروس . تیاگو . پیانیچ . مودریچ . فابرگاس . خامس . ایسکو . جورجینیو . وراتی و پوگبا و ... هستن و خدای این فاکتور هم که ژاوی بود
Penalties : پنالتی . این که مشخصه کاملا . کیفیت بازیکنان در گل کردن پنالتی ها هستش و البته پنالتی چندین مکمل دیگه هم مثل قدرت شوت کات تمام کنندگی و ... هم داره ولی مهمترین عامل تو گل شدن پنالتی این مورد هستش
Composure : آرامش یا تسلط . این رو میشه با همون کنترل توپ یکی دونست ولی یک تفاوت کوچیک داره . این فاکتور به معنی این هست که بازیکن در حالت پرس شدن بهتر میتونه از پس حریف بر میاد و توپ رو حفظ کنه بخاطر تسلط و آرامش و کلا اعتماد به نفسی که داره . این فاکتور رو به نظرم به دو دلیل ساختن که الان مثالشو میزنم . دلیل اول که دلیل اصلیه اینکه مثلا مسی و رونالدو از نظر دریبل و این چیزا نمره ای مثلا حدود 90 دارن . ولی نمره تسلطشون هم 90 هستش . ولی یک بازیکنی مثل سن ماکسیمین یا تراعوره یا سار یا حتی امباپه و سانه و سانچو و .... هم شاید از لحاظ دریبل و مساعل تکنیکی نمره بالایی داشته باشن مثلا حدود 87 یا حتی 90 باشن . ولی تسلطشون حدود 82 یا حتی پایینتر میره . به این دلیل که اینا درسته تکنیک دارن ولی خیلی توپم زیاد لو میدن یا تکنیکیشون خیلی جاها کارساز نیست خصوصا تحت فشار زیاد . در کل ی جورایی به معنای اعتماد به نفس هم میشه ازش اسم برد که مکمل تکنیک بازیکنای بزرگتر میشه و اونا بهتر میتونن از تکنیکشون استفاده کنن . دلیل دوم هم اینه که امثال مودریچ و کروس و تیاگو و پیانیچ و پوگبا و ایسکو و خامس و دیبروین و ... شاید از نظر کنترل توپ عالی باشن و در سطح مسی و رونالدو و نیمار و گریزمن و هازارد و صلاح و .... ولی خب در تحت فشار و پرس شدید قطعا در حد مسی و رونالدو و هازارد و اینا نمیتونن دوام بیارن یا توپ رو لو میدن یا مجبور به پاس دادن میشن . به نظرم به این دو دلیل این فاکتور ساخته شده وگرنه اونقدرا هم واجب نبود ساخت چنین فاکتوری . در کل چنین فاکتوری رو ی جورایی میشه حفظ توپ ( لو ندادن) تو شرایط سخت هم اسمشو گذاشت . نمونه بهترینا هم مسی رونالدو هازارد صلاح و گریزمن و سیلوا
6 . بخش DEFENDING
Marking : یارگیری . ی جورایی به معنی جاگیری هم میشه معنیش کرد . در کل به دو حالت دفاعی مربوط میشه این فاکتور . حالت اول اینکه زمانی که توپ زیر پای حریف هست و مدافع در مقابلش هست . مدافع باید با گرفتن و پوشش بازیکن حریف به خوبی جلوشو ببنده و نزاره که رد بشه و هر تغییر مسیری که بازیکن حریف میده مدافع هم به دنبالش بره و در کل به خوبی پوشش بده و سد راهش بشه . مثل فوتبال اروپا که معمولا بازیکنا تو پای حریف نمیرن بلکه به خوبی جلوشون می ایستن و نه میزارن که بازیکن رد شه و نه میزارن که بازیکن پاس بده و ... و درصورت موقعیت مناسب میره تو پای بازیکن و توپ رو میگیره . برعکس ایران که بازیکن از همون اول میره تو پای حریف . قبلا ساکرم بازی میکردیم اینطوری بود که ضربدر رو میگرفتیم بازیکن میرفت تو پای حریف . ولی جدیدا تو فیفا خیلی سیستم دفاع پیشرفته شده و به شکل واقعی دفاع میکنن بازیکنا یعنی همین سیستم Marking که بالا توضیح دادم . حالت دوم مارکینگ هم وقتیه که مدافع سمت دیگه ای قرار داره و به صورت خودکار مارکینگ رو انجام میده . یعنی این طرف مدافع کناری ( توسط ما ) با وینگر درگیره و وینگر میخواد سانتر کنه . و مدافع میانی اون سمت مشغول یارگیری هستش ( بصورت خودکار ) که مهاجم داخل محوطه جریمه رو تنها نزاره و اجازه نده که در صورت سانتر کردن توپ مدافع ضربه سر بزنه تو فضای خالی یا اینکه ی طرف دیگه یار حریف رو پوشش بده و نزاره که پاس بهش برسه . در کل به حالت اول میشه گفت بستن مهاجم حریف ( توسط ما ) و به حالت دو هم میشه گفت یارگیری ( بصورت خودکار ) . نمونهای خوب این مورد هم در حال حاضر فن دایک . هوملز . واران و قدیم تر نستا و کاناوارو مخصوصا کاناوارو که خدای بستن و سد کردن مهاجم حریف بود . شاید مدافعین بهتری از نظر توپ گیری وجود داشته باشن ولی کاناوارو خدای بستن فضا تو دفاع بود به نظرم . کلا مدافع های ایتالیایی مخصوصا ایتالیای قدیم تو این مورد عالی بودن
Standing Tackle : اصطلاحا به معنی تکل ایستاده یا توپگیری . این فاکتور هم مختص مدافعین میانی هست در درجه اول و بعد برای مدافعین کناری و هافبک دفاعی کاربرد داره . و توضیح خاصی نمیخواد جز اینکه هر چقدر نمره یک بازیکن تو این فاکتور بیشتر باشه احتمال گرفتن توپ از حریف بیشتر میشه
Sliding Tackle : به معنی تکل خوابیده . یا همون تکل خودمون . که اینم هیچ توضیح خاصی نمیخواد . جز اینکه هرچقدر نمره این فاکتور بیشتر باشه تکل بی نقص تر و بهتری انجام میشه و احتمال خطا کمتر و احتمال گرفتن توپ بیشتر میشه
حالا ی توضیح برای آماتورا در مورد این سه فاکتور دفاعی بگم . فاکتور اول مارک کردن یا یارگیری که با دکمه ضربدر انجام میشه . تکل ایستادهی یا توپ گیری با دکمه دایره یا مربع ( دکمه سانتر کردن ) و فاکتور سوم تکل خوابیده هم با دکمه مربع یا دایره ( دکمه شوت زدن ) انجام میشه . نکته ای که میخوام بگم اینکه وقتی قصد دارید توپ گیری کنید اول از همه باید مارکینگ رو انجام بدید که برای اینکار ضربدر رو نگه دارید . ضربدر رو خالی نگه دارید یا با دکمه سرعت . به هیچ وجه وقتی ضربدر رو گرفتید برای مارکینگ جهت ها رو نگه ندارید چون باعث میشه بازیکن حرکت اشتباهی بکنه . در صورتی که اگه فقط ضربدر و دکمه سرعت رو نگه دارید بصورت خودکار بازیکن حریف رو پوشش میده کامل و هر جا حریف بره جلوشو میگیره مدافعتون . بعد وقتی که بازیکنتون کامل نزدیک شد و مطمعن شدید که میتونید توپ رو ازش بگیرید دایره یا مربع ( دکمه سانتر ) رو نگه دارید تا بازیکنت بره تو پای حریف و توپ گیری کنه . فقط تا وقتی که مطمعن نشدید که میتونید توپ رو بگیرید و نزدیک بازیکن حریف نشدید دایره رو نگیرید که بازیکنتون به اشتباه میره تو پای حریف و حریف خیلی راحت ازش رد میشه . اصلا هم لزوم نداره با هر بازیکن برید تو پای حریف شاید اصلا حریف ده بار پاس کاری کنه و شما حتی یک بار هم نرید تو پای حریف . به نظرم اینکار خیلی بهتره . مثلا بازیکن a حریف رسیده پشت محوطه شما . شما با مدافع 1 میرید و ضربدر میگیرید و حریف رو پوشش میدید . بازیکن حریف پاس میده به بازیکن b . شما با دکمه L1 بازیکنتون رو تغییر میدید و بصورت خودکار مدافع 2 شما بازیکنی انتخاب میشه که به بازیکن b حریف نزدیکترینه . اونجا شما باز فقط ضربدر رو نگه دارید . انقد اینکارو ادامه بدید با حریف که بلخره یا خودش توپو لو بده یا اینکه موقعیت خوبی برای گرفتن توپ پیدا کنید . خیالتونم راحت . تا وقتی ضربدر رو گرفتید و با بازیکناتون بازیکنای حریف رو پوشش میدید بازیکنای حریف نه زاویه خوبی برای شوت زنی پیدا میکنن نه میتونن پاسای خیلی کارسازی بدن نه میتونن دریبلتون بزنن خوب . مگه اینکه از هر ده بار ی بار ی موقعیتی پیدا کنن . این خیلی بهتر از اینه که همش برید تو پای حریف و بازیکناتون اشتباهی برن و حریف خیلی راحت به گل برسه . ضمنا ی توضیحی در مورد ارسال از جناحین توسط حریف بدم که خیلیم خطرناکن و معمولا پلن ای تیمای حریف ارسال از جناحین و استفاده از ضربه سر هستش . فرض کنید بازیکن حریف داره از سمت راست نفوذ میکنه و میخواد سانتر کنه . اولا که با ی بازیکن که ضربدر و سرعت رو نگه داشتید که به بازیکن حریف برسید . همون موقع R1 رو هم نگه دارید تا یک بازیکن دیگه هم بیاد کمکتون . چون تنهایی یکم سخته جلوی سانتر کشیدن وینگرو بگیرید. بعد وقتی رسیدید به جلوی وینگر حریف اینکارو بکنید . ضربدر رو بگیرید بدون اینکه سرعت رو نگه دارید . فقط ضربدر رو با دکمه L2 نگه دارید . وقتی L2 رو نگه دارید ی جورایی زاویه رو برای سانتر کردن یا پاس دادن حریف میبنده و جلوشو میگیره . ضمن اینکه در همین حین که ضربدر با L2 رو نگه داشتید باید آر 1 رو هم بگیرید که اون یکی بازیکن هم بره تو پاش
7 . بخش GOALKEEPING
Gk Diving : دایو ی اصطلاح مشخص و فوتبالی هستش . به معنی پرش . نویر و اوبلاک و دخیا بهترین دایوها رو دارن
GK Handling : به معنی مهار . این مورد ی نمره کلی هستش که چقد ی دورازه بان مطمعن هستش . بعنوان مثال شاید خیلیا به اندازه بوفون یا نویر عکس العمل خوب نشون بدن تو دنیا ولی چیزی که اینارو شاخص و خاص میکنه مطمعن بودنشون توی دروازست . البته اوبلاک هم تو این زمینه عالیه
GK Kicking : شوت گیری . که مشخصه چیه . بیشتر مربوط به شوتای از راه دور میشه . تو این مورد نویر و اوبلاک بهترینا هستن
GK Positioning : جاگیری دروازه بان . که اینم برعکس چیزی که به نظر میرسه واقعا فاکتور مهمیه و تو بازی تاثیرشو میتونید ببینید . اولا که اگه دروازه بان جاگیریش خوب باشه خیلی سخت میشه با شوت بهش گل زد از راه دور . دوما دروازه بان روی خروجهاش توی تک به تکا خیلی خوب بیرون میاد و زاویه شوتزنی رو خیلی سخت میکنه . و روی خروجهاش روی ارسال ها هم خیلی تاثیر داره و نمیزاره که ارسال ها به ثمر برسه و مهاجما ضربه سر بزنن تو این مورد هم میشه گفت نویر و اوبلاک و ناواس عالی هستن
GK Reflexes : واکنش یا عکس العمل . ی جورایی عکس العمل های سریع و غیر قابل منتظره دروازه بان ها روی تک به تک ها یا شوت های داخل محوطه ی ضربه های سر و کلا هر عکس العمل خوبی که دروازه بان روی شوتایی که سخت میشه گرفت انجام میده . میشه گفت رفلکس بیشتر به شوتهای از راه نزدیک و تک به تک ها مربوط میشه . برعکس شوت گیری که به شوتهای از راه دور مربوط میشه . تو این مورد هم دخیا بهترین هستش و بعد نویر و بوفون و تراشتنگن
فقط سه تا بخش کوچیک میمونه اونم بخش های ستاره دار بازیکنا هستش
International Reputation . یعنی شهرت جهانی که به نظرم هیچ تاثیر خاصی رو کیفیت بازیکن نداره شایدم داشته باشه ولی واقعیت نمیدونم . این بخش 5 ستاره هستش . بازیکنای خیلی معروف مسی و رونالدو و نویر 5 ستاره هستن . اونایی که یکم کمتر معروفن ولی بازم خیلی معروف مثل پوگبا و هازارد و دیبروین . مودریچ . گریزمن 4 ستاره هستن . همینطور تا پایین . فقط برام عجیب بود که مثلا صلاح 3 ستارس . یعنی حتی برا 4 ستاره بودنم باید خیلی معروف باشه طرف . یعنی فکر نکنم بازیکن 3 ستاره ای باشه که ما نشناسیم حتی اکثر 2 ستاره ها هم میشناسیم . فقط 1 ستاره ها گمنامن . حتی من رفتم آرتور بارسلونا گفتم ببینم چند ستارس دیدم اونم یک ستارس بنده خدا
Weak Foot . به معنای پای ضعیف تر . که اینم 5 تا ستاره داره . اگر بازیکن 2 پا باشه 5 ستاره میشه مثل دیبروین . اگر بازیکن از پای مخالفش بتونه خوب استفاده کنه 4 ستاره میشه مثل رونالدو ریبری هازارد پوگبا و ... . اگر بازیکن از پای مخالفش در حد معمولی بتونه استفاده کنه 3 ستاره که تقریبا اکثر بازیکنای خوب 3 ستاره هستن و یعنی در حد متوسط میتونن با پای مخالف کار کنن مثلا صلاح یا سانه و خامس و ... حتی مثلا راموس یا بعضی از دروازه بان ها هم سه ستاره هستن . ولی بازیکنایی که پای مخالفشون واقعا ضعیف باشه 2 ستاره هستن . مثلا روبن یا داوید سیلوا که پای راستشون خیلی افتضاحه . یک ستاره هم که فکر کنم یعنی اصلا طرف نتونه با پای مخالفش حتی پاس بده یک ستاره واقعیت ندیدم که اسمشو بگم
Skill Moves . این رو نمیتونم معنی کنم و باید توضیح بدم هر چند همه میدونن چی هست ولی میگم . این بخش 5 ستاره داره و بازیکنای خیلی تکنیکی 5 ستاره هستن که قابلیت بازی نمایشی دارن و دریبلای خوبی میزنن 5 ستاره هستن . البته لازم نیست حتما اون بازیکن ریت خیلی بالایی داشته باشه . مثلا شاید ی بازیکن تو تیمای برزیل یا تیمای پرتغال یا اسپانیا بازی کنه و ریتش 72 باشه . ولی 5 ستاره تکنیک رو داشته باشه . 4 ستارها میشه گفت بازیکنایی که تقریبا پا به توپ خوبی دارن ولی خیلی تکنیکی و نمایشی نیستن . مثلا خامس مودریچ ایسکو سانه فرمینو و ... حالا اینا شاید خیلیم دریبل زن باشنا ولی به اون مفهوم تکنیکی نیستن مثل نیمار و ... حتی مثلا پوگبا 5 ستارس با اینکه خیلی دریبل زن نیست و حالا جلوتر میگم که مفهوم این بخش و کلا کاربردش چیه چرا به این شکل امتیاز میدن به بازیکنا . 3 ستارها هم که بازیکنایی با تکنیک کمتر و معمولی تر مثل کروس و مولر و 2 ستاره هم که مدافعا و اینا هستن بیشتر 1 ستاره هم که هیچی دیگه
حالا توضیح اینکه چرا به این شکل امتیاز میدن . ی سری تکنیک خاص تو بازیه فیفا هست که باید با ی سری شگردها اجراش کنی . بعنوان مثال با چرخوندن جویستیک راست بازیکن پا عوض میکنه یا با نگه داشتن آر 1 و جهت دادن به جویستیک چپ بازیکن ی پا دو پا میزنه و صد ها تکنیک دیگه . که این تکنیک ها بر اساس سطح شاخ بودنشون به 5 بخش تقسیم میشن . مثلا بخش یک ستاره یک سری تکنیک های خیلی ساده میتونن انجام بدن . بخش 2 و 3 ستاره ی سری تکنیکهایی که خیلی ناب نیستن ولی کاربردین مثل تو سر توپ زدن یا ی پا دو پا زدن یا حرکت کرایوفی یا دریبل کشویی و این جور کارا . بخش چهار ستاره هم ی سری دریبل های پیشرفته تر میتونن انجام بدن مثل دریبل زیدانی . دریبل رونالدینیویی و ازین کارا و بخش 5 هم که دریبلای بسیار پیشرفته و شاخ مثلا . مثلا اگه دیده باشید پوگبا خیلی ازین حرکتای نمایشی یا دریبلای شاخ انجام میده برا همین 5 ستارس . ولی شاید روبن یا سانه یا گریزمن دریبل زن تر از پوگبا باشن ولی ازین حرکات نمایشی خاص و عجیب غریب انجام نمیدن . بخاطر همینم 4 ستاره هستن . در کل این ستاره ها مجوز بازیکنا برای انجام تکنیک های هر رده هستش . ضمن اینکه هر رده علاوه بر تکنیک های خاصی که داره میتونه از تکنیکهای رده قبلشم استفاده کنه . یعنی مثلا دریبل ی پا دو پا که مختص دو ستارهاست رو 3 و 4 و 5 ستاره ها هم میتونن انجام بدن
Work Rate
منظور این بخش همکاریه بازیکنان تو کارای هجومی و دفاعی تیم هستش . بعنوان مثال برای کانته نوشته شده Medium/High . اول نوشته شده Medium یعنی متوسط که یعنی تو کارای هجومی نه زیاد شرکت میکنه و نه کم . و قسمت دوم نوشته شده High به معنی زیاد یا مقدار بالا . یعنی تو کارای دفاعی زیاد شرکت میکنه . یا مثلا ی مهاجم مثل مانژوکیچ که خیلی برمیگرده و به دفاع هم کمک میکنه هر دو قسمتش High یا بالا هست یعنی هم تو حمله و هم تو دفاع زیاد شرکت میکنه . ضمنا ی نکته ای رو باید بگم . و اون اینکه این سه حالت Low . Medium . High به نسبت پست یک بازیکن و انتظار همکاری در اون بخش داده میشه . الان مثال میزنم تا متوجه بشید . شاید تو ظاهر فکر کنید که مثلا برای راموس باید همکاریش تو حمله Low ثبت بشه و همکاریش در دفاع High . ولی این بخش به این صورته که مثلا راموس بیشتر از حد معمولی یک مدافع میانی نفوذ میکنه و به حمله اضافه میشه پس حالت High رو براش در همکاری هجومی نظر میگیرن . و شاید کمی کمتر حد معمول از یک مدافع میانی به دفاع میپردازه پس حالت Medium رو براش در همکاری دفاعی در نظر میگیرن که حتی به نظرم اگه Low هم در نظر میگرفتن عجیب نبود . دقیقا مثل کیمیش یا مارسلو که تو کارای دفاعی حالت Low براشون ثبت شده چون کمتر تو کارای دفاعی شرکت میکنن و همینطور بخاطر نفوذهای زیادشون حالت High رو در بخش همکاری هجومی دارن . یعنی مارسلو که مدافع کناری هست و بیشتر از دفاع کردن نفوذ میکنه High/Low هستش . حالا اگر مارسلو وینگر بود ( دقیقا با همین مقدار همکاری در دفاع و حمله که انجام ) در قسمت Work Rate حالت Medium/High رو براش در نظر میگرفتن یعنی تو دفاع بیشتر از حد یک وینگر شرکت میکنه و در حمله هم در حد معمول حضور داره . ولی الان که مدافع هستش براش High/Low رو در نظر گرفت یعنی بیشتر از حد یک مدافع در حمله شرکت میکنه و کمتر از حد معمول یک مدافع در دفاع شرکت میکنه
بخش Tratis
که یک سری اطلاعات کلی درمورد بازیکن در اون قسمت ثبت میشه . بعنوان مثال اگر بازیکن زیاد مصدوم میشه Injury Prone رو در اطلاعاتش قرار میدن مثل رویس یا روبن . یا اگر بازیکن اصلا مصدوم نمیشه Injury Free رو به اطلاعاتش اضافه میکنن مثل توماس مولر . یا مثلا بازیکنانی با قدرت سرزنی بالا . همینطور اصطلاحات دیگری مثل Leadership یا رهبر تیم (مودریچ.رویس.دیبروین) . Speed Dribbler یا دریبل سرعتی (رونالدو.مانه.روبن.بیل) Selfish یا خودخواه یا بازیکنی که تکروی میکنه (روبن.نیمار.رونالدو) و ... و همینطور اطلاعاتی وجود دارند در این بخش که مخصوص CPU هستش یعنی مثلا این تعاریف رو در این قسمت برای بازیکنان مینویسن که وقتی مقابل CPU یا دستگاه بازی میکنید (آفلاین) این اطلاعات رو در بازی اجرا میکنن (ضمنا در مقابل این اطلاعات در داخل پرانتز نوشته شده مخصوص CPU ) . مثلا PlayMaker یا بازیساز (کروس.پیانیچ.تیاگو) . یا Technical Dribbler به معنی دریبلهای تکنیکی (مسی.رونالدو.نیمار) . یا Long Shot Taker به معنی شوت زنی از راه دور (هازارد.روبن.رونالدو) که اینا مختص خود دستگاهه و وقتی مثلا جلوی چلسی بازی میکنید هازارد علاقه به شوت زنی از راه دور داره تو بازی . یا وقتی جلوی رعال بازی میکنید کروس نقش بازیساز و پاسور تیمو ایفا میکنه یا وقتی جلوی بارسا بازی میکنید مسی علاقه به دریبلهای تکنیکی داره یا نیمار تو پاریس . ( البته اینکه میگم فقط مختص به خود دستگاه هستش منظورم این نیست که بازیکن عادی نتونه با هازارد شوت بزنه یا نتونه با نیمار دریبل تکنیکی بزنه . بلکه منظورم این هست که مثلا ما چلسی رو برمیداریم و بازی میکنیم و شاید دوس نداشته باشیم با هازارد از دور شوت بزنیم یا با نیمار دریبل تکنیکی بزنیم . و فقط برای دستگاه بصورت از پیش تعیین شده و پیش فرض هست که هازارد علاقه به شوت زنی داره و اگر موقعیتش باشه از راه دور شوت میزنه یا نیمار دریبلای نمایشی و تکنیکی میزنه در بازی . ولی اون اطلاعاتی که بالاتر نوشتم مختص به همه هست ( هم ما و هم بازیکنان تیم CPU ) مثل مصدوم شدن که فرقی نداره تو تیم ما باشه یا تیم دستگاه بلخره روبن مصدوم میشه تو تیم تحت هدایت هر کسی . اطلاعات خیلی زیادی در این بخش نوشته شده که با عرض پوزش نمیتونم همشونو بنویسم چون پیدا کردنشون و جمع آوری همشون یکم سخت و زمان بر هستش و از طرفی زیادم دونستنشون واجب نیست . ضمن اینکه اکثرا بصورت یک جمله آشنا و واضح هستن و معنی کردنشون کار سختی نیست .
* فقط ی نکته باید بگم اینکه مثالایی که از بازیکنا زدم همشون از دنیای واقعی بود نه دنیای بازی . چون خیلی وقتگیر بود که بخوام بگردم ببینم مثلا بهترینای ی آپشن کدوم بازیکنا هستن