ایتالیا مهد هنر و مهد قداست اوروپا سرزمینی که در خود میدان کلوسئوم ، معبد پانتئون ، میدان رومی ، فواره تروی را در خود جای داده است . ایتالیا سرزمینی است که در ازای فروش بهشت از شما پول دریافت میکند . شاید اگر سیمئونه بهای ورود به سرزمین مقدس را می پرداخت این چنین نقره داغ نمی شد . در برهه ای که به بازگشت های فوتبالی معروف است این قیصر رومی الگری شاهکاری به مثابه ی هنر ایتالیایی خلق کرد .
حال با توجه به نتیجه بازی رفت و شکست تلخ بانوی پیر در این بازی یووه به گل نیاز داشت و اتلتیکو به دفاع برای محافظت از نتیجه دور رفت . پس مسیر بازی از ابتدا مشخص بود که تیمی حمله میکند و دیگری دفاع . یووه از ابتدا آرایش ۴۳۳ اتخاذ کرده بود اما خیلی زود آرایش خود را با یک حربه تاکتیکی به ۳۴۳ تغییر داد.
راینجا امره چان از هافبک مرکزی به مدافع مرکزی سوم آمده است
ابتدا باید عارض شویم که یووه با این حربه وینک بکهای خود را به حالت full offensive یا تمام تمهاجمی در آورده بود با این رویکرد که رونالدو و برناردسکی نقش inside winger داشته باشند و در نیم فضاها جایگری کنند اما اتلتیکو با یک بلاک ۴۴۲ و فشرده به هدف دفاع از باکس پابه میدان گذاشته بود . حال به شرح جزییات بپردازیم.
در ابتدای بازی که یووه ۴۳۳ بازی میکرد رونالدو و برناردسکی در کنال کناری بازی میکردند و تیم یووه تلاش بر ایجاد مصاف ۱ در مقابل ۱ در کانال کناری میکرد به هدف اینکه دوتا بازیساز پیشرفته یووه علل الخصوص متوئیدی از شکاف بین دفاع آخر و دفاع کناری نفوذ کند . یعنی رونالدو دفاع کنار را درگیر میکرد تا متوئیدی به عمق بزند این حربه برای ارسال پاس کات بک به درون باکس انجام میشد که در چندین صحنه آن را دیدیم .

اما بعد از دقایقی که یووه نتوانست زود به گل برسد الگری شروع به بازی موش و گربه کرد تغییر تاکتیکی خود را اعمال کرد ۳ دفاعه شد و وینگرهای خود را در هف اسپیس قرار داد علل الخصوص رونالدو که نقش کلیدی در این برد ارزشمند برای یوونتوس داشت .
تغییر آرایش یووه این چنین رقم خورد که امره چان که در مرکز زمین که نقش advance playmaker را به همراه متوئیدی به عهده داشت به مدافع آخر سوم تبدیل شد و پیانیچ و متوئیدی دو هافبک مرکزی یووه شدند. یووه در زمان حمله آرایش ۳۲۵ به خود میگرفت .
اگر از خط عرضی زمین به آن زمین را به ۵ قسمت تقسیم کنیم ما دو کانال کناری دو هف اسپیس و یک کانال مرکزی داریم . با این تفاسیر یووه در بخش حمله ای دو فول بک در کنارها رونالد و برناردسکی در نیم فضاها یا هف اسپیس ها و دو هافبک مرکزی به همراه مانژوکیچ در کانال مرکزی زمین داشت .
حال هدف الگری از این کارچه بود؟
حالا که سیمئونه تغییرات یووه را دیده بود دستور به فشرده سازی تیم خود برای محافظت از نیم فضاها داد که در گراف زیر مشاهده میکنید چطور فشرده شده اند
اما سیمئونه غافل از این امر است که در یووه بازیکنانی چون رونالدو و مانژوکیچ بازی میکنند که در باکس و روی هوا کشنده هستند .پس هدف این حربه تاکتیکی آلگری به تله گذاشتن half space برای بدست آوردن کانالهای کناری بود .


حال این فشردگی در مرکز این امکان را برای اسپینوزا و کانسلو فراهم می آورد تا هم از کنار توپ ارسال کنند و هم دوبازیکن هم تیمی در هف اسپیس را حمایت کنند (اینجاست که معلوم میشود الگری یکی از بهترین مربیان تصمیم گیرنده درحین بازی است)

اینکه چرا اتلتیکو نیز تغییری در بازی و روش خود نداد به فلسفه سیمئونه برمیگردد یعنی با فشردگی از عمق محافظت شود که تنها اشتباهش همینجا بود و میتوانست با دوهافبک کناری از کانالهای کناری محافظت کند .چون تحلیل سیمئونه بر این بوده که با وجود گودین و خیمنز و فشردگی موجود هرگز نمیتوانند به گل برسند.
نکته ای که باید عرض کنیم این است که رونالدو در طول تمام بازی در نقاط کور مدافعان کناری و تیر دوم جایگیری میکرد کافیست به نحوه جایگری و حرکت پشت سر خوانفران و تایمینگ ضربه سر او در گل اول دقت کنید
ل دوم نیز شبیه به گل اول به ثمر رسید با این تفاوت که رونالدو در میان انبوه مدافعانی که سیمونه فکر می کرد در ضربات اول از مهاجمین یووه پیشی می گیرند دریافت کردند
نمایشگر ویدیو
00:00
00:15
کافیست به تعداد مهاجمین حاضر در محوطه جریمه اتلتیکو و تایمینگ رونالدو برای زدن ضربه سر دقت کنید نکته اینجاست که روی سر گودین و خیمینز سر میزند .
یوونتوس در طول این بازی ۳۸ بار سانتر از جناحین داشت درحالیکه میانگین سانترهای این تیم در طول فصل تا آن بازی ۱۶ سانتر از جناحین بود که از این ۳۸ اقدام رونالدو دوبار گل زد .رونالدو در این بازی تمام کارهایی را که یک بازیکن کلاس جهانی میبایست انجام دهد ، انجام داد . او علاوه بر وینگر عمق زن چپ ، نقش free roaming را نیز ایفا کرد و اجازه داشت همه جا برود خیمنز در طول بازی مسول درگیر شدن با رونالدو بود در صحنه فرار کین مهاجم جوان یووه رونالدو با فرار مورب به سمت خط خیمنز را با خود درگیر میکند و آن فضای بزرگ آماده برای کین شد و اگر دقت میکرد کار سیمئونه و تیمش تمام بود

حال بیایید به هنر نمایی الگری پس از تساوی نتایج در مجموع شویم .نمیدانم این حرکت او را به چه تشبیه کنم به تیرآخر یک پوکرباز قهار در قمار تاکتیکی یا مثل همان هنرهای باستان رومی ولی هرچه بود او قیصر بانوی پیر بود .
دیبالا را بجای اسپیناتزولا بیرون کشید کانسلو دفاع چپ شد و امره چان دفاع راست یعنی بازگشت به همان آرایش چهار دفاع شیفت شد و در فاز حمله ۴۲۴ او یک دفاع را قربانی کرد برای به زمین فرستادن یک بازیکن هجومی و این کاری بود که یک مربی شجاع میتوانست انجام بدهد .

نتیجه گیری :
اتلتیکو بسیار به دفاع و نظم تیمی خود متکی شد و هیچ برنامه ای برای بازگشت به بازی نداشت اما برای موفقیت باید ریسک کرد و بازیکنان را به جلو فرستاد با چنین ریسکی توسط آلگری نتیجه آن شد که رونالدو در چمپیونزلیگ هشتمین هتریک خود را انجام دهد و بانوی پیر را به شخصیت قهرمانی بازگرداند.
اشتراک گذاری