مکانی فراتر از کیهان، جایی فراتر از جهان (به ژاپنی: 宇宙そらよりも遠い場所، هپبورن: Sora yori mo Tōi Basho) یک مجموعه تلویزیونی انیمه ژاپنی است که توسط Madhouse ساخته شده است. این سریال توسط Atsuko Jushikaka کارگردانی شده است. طرح های مانگای تاکاهیرو یوشیماتسو بین ژانویه و مارس 2018 در ژاپن پخش شد و توسط Crunchyroll تولید و توزیع شد.
دانلود انیمه با زیرنویس فارسی
لینک کمکی
تماشای قسمت اول انیمه برای آشنایی بیشتر:
شروع یک ماجراجویی از آن چیزی که به نظر میآید زیباتر است. با اینکه موضوع این انیمه از یک موضوع کلیشهای تشکیل شده اما برنامهریزی خوبی برای ارائه آن در نظر دارد. جالبترین نکتهای که در قسمتهای ابتدایی این انیمه به چشم میخورد خونسردی بسیار زیاد داستان برای بازگو کردن صحبتهای دل خود است و این موضوع به جذابیت انیمه افزوده است. دختری که در نظر دارد تا با سفر کردن به هیجان زندگی خود اضافه کند و به طور خلاصه از جوانی خود بهترین استفاده را بکند موضوعی است که مانند آن را میتوان در بین داستانهای دیگر پیدا کرد اما این انیمه به قدری این موضوع را زیبا به تصویر کشیده است که آن را از بقیه انیمه ها متمایز کرده است. خونسردی این انیمه در بازگو کردن داستان در برخی از مواقع چندان هم جذاب نیست، همچنین در اواخر این انیمه باعث سردرگمی مخاطب هم میشود.
یکی از نکات بسیار عجیب انیمه شخصیت اصلی آن است، دقیقا در موقعی که مخاطب خود را با شخصیت کیاری وقف میدهد، شیراسه نقش اصلی را در درون داستان بدست میآورد، با اینکه این مساله برای داستان حیاتی است، اما این موضوع با زیاد در معرض توجه قرار گرفتن کیماری در اوایل انیمه همخوانی ندارد. کیماری شخصیت بلندپرواز و البته بسیار مهربانی است و همچنین داستان از ساده لوحی این شخصیت در صحنههای کمدی به بهترین شکل ممکن استفاده کرده است. با وارد شدن چهار شخصیت اصلی به انیمه، داستان نقش آنها را به طور مساوی بین آنها پخش میکند، اما در این بین شخصیت شیراسه نقش بسیار بیشتری نسبت به سه شخصیت دیگر پیدا میکند، و به نوعی با توجه به اهمیت فراوان کیماری در اوایل داستان در حق دو شخصیت هیناتا و یوزوکی ظلم میشود و این دو نقش کمتری در اختیار دارند. با اینکه شیراسه مهمترین شخصیت انیمه است اما به هیچ وجه جذابیت شخصیتهای دیگر را ندارد و ارتباط برقرار کردن با این شخصیت اصلا کار سادهای نیست زیرا داستان سعی دارد تا این شخصیت غیر اجتماعی را در مسیر حرکت خود به تکامل برساند، همچنین پس از اینکه این شخصیت سکان هدایت داستان را بر دست میگیرد، روایت داستان این انیمه مانند اوایل آن (موقعی که کیماری شخصیت اصلی است) روان نیست و حتی در برخی مواقع هم نیز خسته کننده میشود.
بین تمامی شخصیتها، هیناتا و کیماری بیشترین جذابیت را دارا هستند و بیشترین صحنههای طنز این انیمه هم این دو خلق میکنند، هیناتا شخصیت بسیار جالبی دارد، شخصیتی باهوش و شوخ طبع است و با اینکه در رفتار او اصلا مشخص نیست اما این شخصیت بسیار منطقی است و بیشتر از خود به دیگران اهمیت میدهد، نکته جالب دیگر درمورد شخصیت هیناتا این است که در عین منطقی بودن این شخصیت بسیار احساساتی است و پارادوکس بسیار جذابی بین رفتار او بوجود آمده است و داستان از این موضوع برای خلق صحنههای احساسی هرچند کم اما بسیار جذابی استفاده کرده است. به طور کلی انیمه به بهترین شکل از احساسات تمامی شخصیتهای خود استفاده کرده و صحنههای زیبایی را به نمایش گذاشته است. حضور شخصیت یوزوکو در داستان کمی غیرضروری است، البته انیمه موضوع خوبی را برای وارد کردن این شخصیت به دنیای خود انتخاب کرده است اما در استفاده کردن از این شخصیت کاملا ناموفق عمل کرده، داستان توانایی استفاده از این شخصیت را ندارد و تنها با موضوعهای ساده و عجیب این شخصیت را برای دقایقی به سر تیتر داستان خود میرساند و دوباره خیلی سریع این شخصیت اهمیت خود را از دست میدهد و فقط گاهی در صحنههای احساسی از او استفاده میشود.