این سیستم مقایسه بازیکن ها طبق نقش ها (4 نقش بازی) و البته ابزار های اونا رو در این پست میخوام توضیح بدم
در این پست «خودم» سعی کردم برای هر نقش و ابزار و پارامتر سنجش اون ها یک تعریف ارائه بدم
4 نقش بازی فوتبال چی هستن؟ |
توی فوتبال ما چهار نقش ( یا سه نقش) داریم که هر کدوم شون نباشن گلزنی انجام نمیشه و تیم نتیجه نمیگیره
* گلزنی و تمام کنندگی
* موقعیت سازی
* بازی گردانی
* مهارت های دفاعی
پ ن : حالا چرا گفتم یا سه تا؟ چون بعضیا موقعیت سازی و بازی گردانی رو جمع میزنن و به کلش میگن بازی سازی برای این دسته سه نقش گلزنی و بازی سازی و دفاع وجود داره
👈تمام سایت های آماری پارامتر های خودشون رو به این 4 بخش تقسیم میکنن
اگه دفاع انجام نشه و بازی گردانی و موقعیت سازی انجام نشه و در نهایت گلزنی و تمام کنندگی وجود نداشته باشه = گلزنی انجام نمیشه و نتیجه حاصل نمیشه.
ابزار های بازی فوتبال چی هستن؟ |
در انجام بازی فوتبال و ارائه عملکرد و بازی در این 4 نقش فوتبال ( گلزنی و بازی سازی و دفاعی) و نتیجه گرفتن تیم. تمام فعالیت هایی که بازیکن توی زمین انجام میده میشن ابزار هایی برای ارائه عملکرد.
در نتیجه : از سرعت و پای مخالف و قدرت سرزنی و جایگیری گرفته تا دریبل زنی و پاسوری و قدرت شوت زنی همشون میشن ابزار هایی برای ارائه عملکرد و نه نقش در بازی
این سبک از سنجش و مقایسه که عملکرد بازیکن هارو به این 4 بخش تقسیم میکرد انقلاب بزرگی در مقایسه بازیکن ها ایجاد کرد
که مثلا هر بازیکن در هر کدوم از این 4 بخش چه عملکردی از خودش داشته و هر بازیکن رو به طور جداگانه تو هر کدوم از این 4 نقش با مجموع عملکرد های قوی و ضعیفی که توی ابزار هاش داشته میسنجیم نه اینکه بیایم بازیکن هارو طبق ابزار ها مقایسه کنیم و تعداد پارامتر های مقایسه رو خیلی بالا ببریم.
بررسی نقش های بازی فوتبال :
|
تعریف :
هر گونه گل زدن و تمام کردن.
ابزار ها:🔻 :
شوت زدن
جایگیری خوب
پای مخالف
قدرت سر زنی
قدرت پا
دقت شوت ها
دریبلینگ
سرعت
ضربات شروع مجدد و پنالتی
معیار های سنجش و مقایسه بازیکن ها:🔻:
👈تعداد گلها :
تعداد گل زده شده از سوی بازیکن
👈 میانگین گل ها:
وقتی تعداد بازیها برابر نیست از میانگین گل استفاده میشه نسبت گل به تعداد بازی ( هر پارامتری رو میشه به ازای هر بازی و 90 دقیقه تقسیم کرد و میانگین شو گرفت)
👈کیفیت گلها :
گل های انفرادی و. از راه دور و شرایط سخت و زاویه های بسته کیفیت گل بالا و البته گل. های ساده و جلوی دروزاه و شش قدمی و پنالتی گل های ساده هستن..
👈تعداد گل زده از موقعیت بدست آورده :
xg مهم ترین معیار در این زمینه هست که میگه بازیکن نسبت به میزان موقعیتی که بدست آورده و گیرش اومده چه تعداد گل زده
👈اهمیت گلها و کلاچ بودن گلها :
اهمیت گلها به دو. عامل بستگی داره
1_ گل برابر تیم های بالایی جدول و مراحل حذفی سی ال و تورنومنت های بزرگ
2_ گل در زمانی که تیم عقب هست یا بازی مساوی ( به عبارتی گلی که نتیجه بازی رو عوض کنه ( گل کلاچ).
👈دقت شوت :
تعداد شوت های در چارچوب و تعداد گلها نسبت به مجموع شوت ها
👈موقعیت های از دست رفته بزرگ گلزنی :
معیار خیلی مهم هست که تعداد موقعیت های بزرگ گلزنی که یک باریکن از دست داده رو میسنجه
🔥بهترین بازیکنان تاریخ در نقش گلزنی:🔻؟
نمونه های بارز گلزن های فوتبال که در مجموع معیار های بالا عملکرد خوب داشتن
ادسون پله🇧🇷
فرانس پوشکاش🇭🇺
گرد مولر 🇩🇪
کریستیانو رونالدو 🇵🇹
اوزه بیو 🇵🇹
آلفردو دی استفانو 🇪🇦🇦🇷
لیونل مسی🇦🇷
روماریو دسوزا 🇧🇷
رونالدو نازاریو🇧🇷
مارکو فان باستن🇳🇱
جوزف بیکان 🇦🇹
نظریه
بازیکن هایی که امار گلزنی بالا دارند اصولا اورریتد هستند.
تعریف؟
ساختن و ایجاد کردن موقعيت گل زدن برای هم تیمی.
ابزار ها :🔻
پاس عمقی
پاس بلند
پاس روی زمین
هوش فوتبالی
دریبلینگ
معیار های سنجش و بازیکن ها:🔻 :
👈کیفیت موقعیت سازی :
ساختن موقعیتی که باریکن را در شرایط گلزنی بهتری قرار دهد هر چی شرایط بازیکن برای خلق موقعیت سخت تر باشه ( مدافعین پیش رو و..) و بازیکن خودی رو در موقعیت گل زدن بهتری بزاره، کیفیت موقعیت سازی بالاتری داشته ( بهترین پارامتر موجود xa)
👈تعداد موقعیت سازی :
تعداد دفعاتی که بازیکن خودی رو در موقعیت گلزنی قرار دادند ( بهترین معیار پاس کلیدی)
👈موفقیت در خلق موقعیت نسبت به اقدام ها:
اینکه یک بازیکن از هر چند اقدامی که برای خلق موقعیت داشته موفق به خلق موقعیت شده
👈اهمیت و ارزش موقعیت سازی :
منظور موقعیت سازی در باریهای بزرگ ( برابر تیم های برتر لیگ حدفی سی ال و تورنومنت های ملی هست) که موقعیت سازی در این بازیها اهمیت بیشتری داره
پارامتر های آماری :🔻
👈پاس گل
پارامتر آماری تعداد پاس گل
توضیحات کامل در موردش
https://www.tarafdari.com/node/2408201
👈خلق موقعیت بزرگ گلزنی :
تعداد موقعیتهای بزرگ گلزنی ایجاد شده که شرایط خوبی برای گلزنی بازیکن خودی میسازد
👈پاس های کلیدی :
هر پاسی که منجر به شوت زنی هم تیمی شود
👈پاس های عمقی :
پاس هایی که از دور از محوطه درون محوطه جریمه و عمق دفاع حریف برای بازیکن خودی فرستاده میشوند.
🔥بهترین بازیکنان تاریخ در نقش موقعیت سازی :🔻
نمونه های بارز موقعیت ساز های فوتبال که در مجموع معیار های بالا عملکرد خوب داشتن
یوهان کرایف🇳🇱
لیونل مسی🇦🇷
دیگو مارادونا 🇦🇷
فرانس پوشکاش 🇭🇺
ادسون پله 🇧🇷
آرتور زیکو 🇧🇷
رونالدینیو🇧🇷
زین الدین زیدان 🇨🇵
میشل پلاتینی🇨🇵
جیانی ریورا🇮🇹
گئورگی هاجی
تعریف؟
گرداندن بازی وسط زمین با استفاده از پاس های ساده و حمل توپ و دریبلزنی.
بازی گردانی منجر به خلق موقعیت میشود
( بعضیا ارزش بازی گردانی رو اینقدری نمیدونن که به تنهایی یک نقش باشه و اونو با موقعیت سازی جمع میزنن و. جمع این دو تا رو بازی سازی میدونن)
تعریف بازی سازی؟
هر کاری غیر از خراب کردن بازی و. تمام کردن بازی.
اما در اینجا با معیار نقش های چهار گانه بررسی میکنیم و بازی گردانی را جداگانه احتساب میکنیم
ابزار ها:🔻
پاس های کوتاه
پاس های بلند
دریبلزنی
حمل توپ
بازی خوانی
کار های ترکیبی
میشه گفت کنترل کردن بازی ( رجیستا)
معیار های سنجش بازیکنان 🔻
👈کیفیت بازی گردانی
برایند کلی که از عملکرد یک بازیکن و کیفیتش در گردوندن توپ و بازی در پاس ها و دوئل ها و.. داریم
👈اهمیت بازی گردانی
بازی گردانی در بازیهای بزرگ و عملکرد بازی گردانی در بازی های بزرگ ( برابر تیم های برتر لیگ و حدفی لیگ قهرمانان و جام های ملی)
👈تعداد پاس های سالم :
یک پارامتر برای سنجش بازی گردانی که تعداد پاس های سالم یک بازیکن رو مورد بررسی قرار میده
👈دقت پاس:
میزان پاس های سالم نسبت به کل تعداد پاس ها
👈تعداد پاس ها در نیمه زمین حریف :
پاس هایی که در نیمه زمین حریف پخش میشوند
👈حمل توپ :
اصولا با متر اندازه گیری میشود و مسافتی را نشان میدهد که باریکن پا به توپ بوده و توپ را حمل کرده است
👈دوئل های موفق
دوئل های موفق هر گونه برنده شدن در نبرد های رودرو در سراسر زمین است که فقط در بخش بازی گردانی استفاده نمیشود
🔥بهترین بازیکنان تاریخ در نقش بازی گردانی :🔻
نمونه های بارز بازیگردان در فوتبال که در مجموع معیار های بالا عملکرد خوب داشتن
فرانس بکن باوئر🇩🇪
آلفردو دی استفانو 🇪🇦🇦🇷
ژاوی هرناندز🇪🇦
ولدیر دیدی🇧🇷
یوهان کرایف 🇳🇱
زین الدین زیدان🇨🇵
لوئیس سوارز میرامونتس 🇪🇦
جیانی ریورا🇮🇹
لوکا مودریچ🇭🇷
میشل پلاتینی 🇨🇵
اندره ا پیرلو 🇮🇹
اینجا مدافع بودن معیار ما نیست، یک مدافع میتونه با عملکرد در سه نقش بالا خودشو جز بهترین های پستش بیاره. اینجا ما مهارت های دفاعی رو معیار داریم
تعریف؟
هر گونه تخریب و خراب کردن بازی حریف
ابزار ها 🔻
تکل زنی
دفع توپ
یار گیری
و هر کاری که در خراب کردن بازی تیم حریف موثر باشه
معیار های سنجش بازیکنان 🔻
👈کیفیت و قدرت دفاع :
برایند کلی که از عملکرد دفاعی یک بازیکن در مجموع عوامل دفاعی داریم
👈اهمیت و ارزش دفاع :
عملکرد دفاعی در بازیهای بزرگ و عملکرد بازی گردانی در بازی های بزرگ ( برابر تیم های برتر لیگ و حدفی لیگ قهرمانان و جام های ملی)
👈تکل موفق
تعداد تکل های موفق که توپ را از باریکن حریف برای ادامه حرکت گرفته یا برای ادامه حرکت صلب کرده باشد.
👈دفع توپ
دور کردن توپ از جلوی دروزاه و از موقعیت خطرناک
👈یار گیری
گرفتن بازیکن حریف در جریان بازی ( دفاع راست = مهاجم چپ حریف و دفاع چپ = مهاجم راست حریف) دفاع وسط وینگر و البته یارگیری در بخش دفاعی کرنر ها و ضربات آزاد و....
👈دوئل های بخش دفاعی
دفع موفق توپ و دریبل نخوردن در دوئل رودرو و گرفتن موفق اوت و کرنر و..
👈گل خورده و کلین شیت :
در برخی موارد برای سنجش عملکرد دفاعی تعداد گل خورده تیم و حتی کلین شیت رو به عملکرد موافع ها نسبت میدن که خیلی قابل استناد و امار خوبی نیست.
🔥بهترین بازیکنان تاریخ در بخش مهارت های دفاعی ( و نه بهترین مدافع های تاریخ) 🔻
بابی مور🏴
پائولو مالدینی 🇮🇹
دنیل پاسارلا 🇦🇷
فرانکو بارزی 🇮🇹
الیاس فیگوروآ 🇨🇱
هکتور چومپیتاز
فابیو کاناوارو 🇮🇹
سرخیو راموس 🇪🇦
جاچینتو فاکتی 🇮🇹
لیلیام تورام 🇨🇵
نکته : عده ای ارزش کار های دفاعی ( از لحاظ سختی) و. نه اهمیت و تاثیر در نتیجه بازی از کار هجومی کمتر میدونن.
نظر خودم برای اهمیت 4 نقش در نتیجه بازی
1 گلزنی و تمام کنندگی
2 موقعیت سازی / دفاعی
4 بازی گردانی
کلی
از لحاظ سختی
کار هجومی > کار دفاعی
از لحاظ تاثیر در نتیجه
کار هجومی = کار دفاعی
ابزار هایی که صرفا توی یک نقش کارایی ندارن و کارایی اونها در همه نقش ها وجود داره.
مثلا شوت زنی هیچ جوره در بازی گردانی به کار نمیاد یا پاسوری در گل زدن هر کدوم از این ابزار ها به نقش خودشون مرتبط و. محدود میشن.
👈دریبلینگ :
اصلی ترین و مهم ترین معیار که در هر 4 نقش بازی استفاده داره و به طور کلی اون 4 نقش مهم ترین ابزار در فوتبال هست
دریبل هم در گلزنی و زدن سولو گل ها و گل های انفرادی هم در ساختن موقعیت و محو کردن بازیکن های حریف هم در گرداندن توپ و بازیگرانی و هم از در آوردن تیم خودی از شرایط دفاعی و دریبل های جلوی دروزاه کمک کننده هست.
👈هوش فوتبالی
هوش فوتبالی میتونه در جریان بازی به تیم کمک زیادی کنه چه در گلزنی چه در بازی سازی و هوش فوتبالی رو فقط در جریان بازی میشه دید و. قابل توضیح دادن نیست
https://www.aparat.com/v/x463lo3
👈سرعت
ابزاری که در برگشت برای دفاع و ضد حمله برای گلزنی به تیم کمک میکنه و ارزش بسیار بالایی داره در فوتبال سرعت بالا چه پا به توپ چه بدون توپ مزیت های زیادی برای تیم داره
👈بازی خوانی
تشخیص بازی و بازی خوانی در جریان بازی برای حمله و دفاع به تیم کمک میکند
👈دو پا بودن
دو پا بودن در پاسوری و شوت زنی و حتی دریبلزنی و خیلی موارد که در حمله و بازی سازی موثر هست به تیم کمک میکنه
👈قدرت بدنی
قدرت بدنی در حمله و دفاع ( گرفتن توپ با قدرت بدنی و بدون خطا) میتواند به تیم کمک کند
و....
تقسیم بندی بازیکن ها بر اساس وابسته به سیستم بودن و وابسته به سیستم نبودن :🔻 |
در این نوع تقسیم بندی نقش های فوتبال و ابزار های اون دو نوع باریکن به وجود میان که بسیار مهمه
1_وابسته به سیستم
2_ بازیکنی که به سیستم وابسته نیست ( که خودش دو بخش داره کسی که صرفا وابسته به سیستم نیست و کسی که. خودش سیستم میسازه)
باریکن وابسته به سیستم و هم تیمی : |
بازیکنی که خودش نمیتونه برای تیم گل و موقعیت گل و شرایط عملکرد هجومی و خوب رو فراهم کنه و باید برای این کار تغذیه بشه.
یعنی در شرایطی باشه که بتونه گل بزنه و حتی در شرایط راحت برای موقعیت سازی باشه و..
باریکن های مهاجم نوک و بازیکن های تک بعدی و بازیکن هایی که توانایی دریبل زنی و موقعیت سازی و... ندارن بیشتر تو این دسته قرار میگیرن. و اگه توپ براشون فراهم نشه محو هستن.
بازیکن وابسته به سیستم باید در یک تیم ( مهاجم های کناری خوب و هافبک خوب) بازی کنه و تغذیه بشه. در غیر این صورت نمیتونه مفید باشه
بازیکن وابسته به سیستم در تیم باشگاهی که این شرایط دارا باشه خوبه ولی در تیم ملی و حتی تیم باشگاهی دیگه ضعیف ظاهر میشه.
چند مورد از باریکن های وابسته به سیستم :
بین بهترین های تاریخ : گرد مولر
بین بازیکنان فعلی :ارلینگ هالند / روبرت لواندوفسکی
باریکن هایی که به سیستم وابسته نیستن : |
دو دسته داره
دسته اول 🔻
بازیکن هایی که وابسته به سیستم نیستن این جور بازیکن ها فقط وابسته به سیستم نیستن و اگه توپ هم گیرشون نیاد و تو موقعیت گل هم نباشن میتونن تو ساختن و سایر موارد هجومی به تیم کمک کنن (مثل رونالدو) و میتونن تو بیشتر از یک بخش زمین هم بازی کنن و محدود به پست نیستن
بین مهاجم نوک ها میشه بنزما رو از این دسته نام برد
دسته دوم 🔻
باریکن های فراسیستم و فراتر از پست بازیکن هایی هستن که توی پست های مختلف و در نفش های مختلف میتونن عملکرد خیلی خوب داشته باشن و میتونن خودشون خالق سیستم تیم شون باشن گل بزنن، موقعیت سایی کنن، بازی سازی کنن،. دریبلزنی و کار های ترکیبی کنن، و حتی دفاع کنند!
بر اساس این دسته بندی، سازنده سیستم بودن و به اصطلاح خود سیستم بودن آخرین حدی هست که یک بازیکن میتواند به آن دسترسی پیدا کند.🌟
توی تاریخ خیلی کم بازیکن های فراسیستم و خود سیستم وجود داشته.
بر اساس روایت ها بازیکن هایی که بیشترین اسم شون به عنوان این نوع بازیکن ها توسط کاربر ها و تحلیلگر ها آورده شده 5 بازیکن مسی و پله و کرایف و دی استفانو و مارادونا بودن.
بر اساس روایت های دیگه ای تنها باریکن هایی در طول تاریخ که توانایی بازی در همه پست های زمین ( غیر دروزابان) رو داشتن دی استفانو و کرایف و ساروسی بودن. که مهارت دفاعی هم داشتن.
با. توجه به اینکه از 1946 معنی پست عوض شده تا قبل اون زمان بازی در پست های مختلف راحت تر بود میشه فقط دی استفانو و کرایف رو از دسته بازیکن هایی نام برد که علاوه بر گلزنی و بازی سازی در دفاع هم خوب بودن. ( در کل هر چی جلوتر رفتیم بازی در پست های مختلف توی فوتبال سخت تر شد، فوتبال ماشینی تر شده و هر بازیکن فقط میتونه توی نهایتا دو بخش خوب باشه که بازم خيلي شاهکاره)
در کل در طول تاریخ فقط چند بازیکن با این شرایط وجود داشتن.
پایان.