(اینبار من میگم-Inbar man migam)
درباره البوم
ساسان سونامی فعالیت خود از سال 1390 با اهنگ سنگ کاغذ قیچی مربوط به جنبش سبز اغاز میکند در اویل بهمن ماه 91 تصمیم به ساخت البومی کوتتاه میگرد و در فیس بوک خود اول مینویسد(اینبار من میگم به زودی)و سپس باز هم مینویسد(سلام دوستان قرار بود کار به نام (اینبار من میگم پخش کنم که تصمیم گرفتم این ترک رو تو EPبزارم...دارم تمام تلاشمو میکنم تا 20 اسفند Ep رو بزارم واسه پخش امیدوارم خوشتون بیاد)سر انجام البوم در 15 اسفند با اهنگسازی سیامک سام و ظبط در استدیو سمفونی با 4 ترک منتشر میشه که همین البوم سبب ساخت پرونده برای ساسان میشود.از این مجموعه میتوان به عنوان یکی سیاسی ترین البوم های رپفارسی نام برد.در این البوم ساسان به مسائل سیاسی و بخش تاریک اجتماع میپردازد برای مثال ازار اذیت زنان در ایران بعد از انقلاب در اهنگ زنهای پلاستیکی
اهنگ های مجموعه
درباره اهنگ ها
---------------------------
1-عین یه مرد
اهنگ اغازین البوم که به زندگی ساسان و مردان دیگه در جامعه امروز میپردازه زندگی سخت که دنیا به انان پشت کرده و انان عین یک مرد میگذرانن,عین یک مرد واسه چیزایی که هست میجنگن و در بخش دوم به مسائل کثیف جامعه میپردازد(شنیدم عابد این شهر خودشم الکلیه) جامعه ای که اورا در هم شکست ولی او هنوز میجنگند و شنونده را تشویق میکند تا با او باشد.ساسان در این ترک شعری یک بیتی ساخته که با کوتاه بودنش معنی زیابیی میده (من ان اتش پرستم مرا درهم شکستن) که چدین معنی میتونه بده بُعد هویتی و تاریخی اگر «آتشپرست» به آیین زرتشتی اشاره داشته باشد، ممکن است این شعر نوعی اشاره به تاریخ سرکوب یا نادیدهگرفتهشدن فرهنگ و باورهای زرتشتیان باشد.«مرا در هم شکستن» میتواند نشاندهندهی سرکوب یا نابودی این هویت تاریخی باشد. بُعد استعاری و نمادین آتش در بسیاری از فرهنگها نماد روشنی، حقیقت و پایداری است.«من آتشپرستم» شاید به معنای پیروی از حقیقت، نور یا دانایی باشد.«مرا در هم شکستن» میتواند اشاره به تلاش برای خاموش کردن این نور و حقیقت توسط نیروهای مخالف داشته باشد.بُعد اعتراضی و اجتماعی ممکن است شاعر خود را فردی معرفی کند که از روشنایی، خرد و اصالت دفاع میکند، اما جامعه یا حکومت او را تحت فشار قرار داده و در پی نابودی اوست.در این صورت، شعر میتواند بار سیاسی داشته باشد، چون به نوعی سرکوب افرادی را نشان میدهد که به دنبال حقیقت یا آزادیاند
-------------------------------------------------------------------------
2-اینبار من میگم
ترک دوم اینبار من میگم که قرار بود به صورت تک اهنگ منتشر بشه اما ساسان تصمیم میگیره تا این ترک رو درون البوم بزاره که خب بسیار کار درستی بود چون ترک به حال و هوای البوم که فضای سیاسی داشت میخورد و خود همین ترک به صورت فوقولعاده سیاسی بر ضد نظام حاکم میخواند و معتقد است که سال های تاریک ایران در این چهلو چندساله یعنی بعد از سال 57 که البوم بعدی بیشتر به این موضوع میپردازد که اپر بخواهیم تحلیلی داشته باشیم ساسان به تمام موضوعات کشور میپردازد به بلاهایی که برسر زن ها و مردم جامعه امد,فقر سوختن بچه ها در مدرسه جوانانی که به تیغ کشیده شدند جنگ خانواده ای داغداری بیگناهانی که به زندان رفتند از خدایانی که ارباب تخت پارسان که وحشی تر از رومیان عصر باستانن از سکوت خفقانو تیغ اشک اینبار ساسان سونامی میگوید متولد شهر رشت.و بعد پخش شدن ترانه نام جاوید وطن در بخش کورس که نشان بر وطن پرستی وی دارد.
د لامصب از وطنم ساختی چی ببین کشورم شد ایران ساخت چین
---------------------------------------------------------------------
3-بسوز بامن
ترک سوم بسوز بامن پر از نماد های کوبنده ای که ساسان در این شعر استفاده کرده «من یه جنگلبانم که همیشه سبزم» → جنگلبان در اینجا نماد یک فرد مقاوم و متعهد به حفظ ارزشهای اجتماعی و انسانی است. «همیشه سبز بودن» نشانهی پایداری، سرزندگی و امید است.
«بذار زلزله بیاد… بذار طوفان بزنه» → این بخش نشاندهندهی آمادگی برای مقابله با هرگونه چالش و سرکوب است.«من یاد گرفتم مشکلاتو بشکونم خودم» → بر مبارزهی فردی با مشکلات و عدم تسلیم در برابر شرایط سخت تأکید دارد. درخت و جنگل؛ نماد جامعه و هویت ملی«چقد نهالهای قشنگ تو دلم داشتم / جای تکتک رفتههاتون درخت کاشتم» → اشاره به از دست دادن نسلها و تلاش برای ادامهی راه آنها. در اینجا نهال استعاره از ایدهها و آرمانهایی است که باید زنده بمانند کبوتر → نشانهی پرواز و آزادی، اما در این شعر به «هر روز نقطه کردن» اشاره شده که میتواند به قفس و محدودیت اشاره داشته باشد.خاکستر و سوختن → نشاندهندهی درد، رنج و نابودی خون و آب → نماد فقر، بیعدالتی و سرکوب«خون جوونای مردم و جای آب خورد»این مصرع انتقادی به جایگزینی خشونت به جای رفاه است. در جامعهای که خون جوانان ریخته میشود اما مردم حتی آب خوردن ندارند، عدالت به چالش کشیده شده است سوختن و خاکستر → نماد نابودی، خشم و انقلاب«بسوز با من، عین برگای پاییزی که میرقصن جلوم»سوختن در اینجا دو بُعد دارد: رنج و نابودی – نشاندهندهی سرکوب و دردهای اجتماعی تحول و خیزش – آتش میتواند نمادی از خشم انباشته شده و زمینهساز تغییر باشد. «میخواد دنیا رو بسوزونه، مشدی بمیره» در اینجا، شاعر به یک فرد انقلابی یا معترض اشاره دارد که آمادهی فدا شدن است تا تغییری ایجاد کندتیغههای بلند آلوده به زهر → نماد سرکوب و خیانت«نه از غرب میترسم نه از داروغهی شهر / نه از تیغههای بلندِ آلوده به زهر»داروغهی شهر: استعاره از نهادهای قدرت و سرکوبگرتیغههای آلوده به زهر: نماد تهدیدهای پنهان، خیانت و فشارهای سیاسی خط پهلوی → نماد گذشته و تضاد تاریخی«هنوز کهنهام عینِ خطِ پهلوی»
این مصرع میتواند اشارهای به گذشتهی ایران داشته باشد و اینکه چگونه تاریخ هنوز در ذهن شاعر زنده است.«با یه فرق از وسط به رنگِ اسلامی / با یه تنی آزاد و یه ذهنِ زندانی»اینجا تضاد بین ظاهر و واقعیت بیان شده است:«فرق از وسط» میتواند به تغییرات سیاسی و اجتماعی بعد از انقلاب اشاره داشته باشد.«تنی آزاد و ذهنی زندانی» به کنترل فکری و محدودیتهای اجتماعی اشاره دارد.
----------------------------------------------------------------------------------
4-زنهای پلاستیکی
اخرین ترک البوم که میتونم بگم از بهترین ترک هایی که تو عمرم شنیدم ساسان در این اهنگ خود را جای زنان میگذارد زنی که اینبار با احساس نیست زنی که مبحوسی میشود زنی که فقط به نگاه شهوت به انان نگاه میکنند زنی که باهاش مثل برده رفتار میشه زنانی که ارزش قانونیشون نصف مرده زنانی که طعمه گشت ارشادن زنی که یک تنه مرد بوده زنی که یک تنه زندگیشو چرخونده زنی خسته از حجاب زندان از ازار دخترش از سنت و سرنوشت و سرکوب و ساسان زنان را به اسقامت در همه چیز تشویق میکند و نشان میدهد در تمام این سال ها در حق زنان چه بی عدالتی هایی شده و به ازار هایی که نظام بر سر انان اوره اشاره زیادی میکند.(من یه زنم که دوست داره مستقل باشه حالا دنیامون هرچقدر مستبد باشه)
قسمت بعد چند ساعت دیگر البوم بعد از 57