ذلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدي
منتهای علم و فهم این مردم تا همین حد است ، خدا به حال آن که از راه حق گمراه شد و آن که هدایت یافت کاملا آگاه است.
مردی ز کنندهٔ در خیبر پرس
اسرار کرم ز خواجهٔ قنبر پرس
گر طالب فیض حق به صدقی حافظ
سر چشمهٔ آن ز ساقی کوثر پرس
در ابتدا بگم برای زیر سؤال یک عقیده باید ریشه را کنکاش کرد!نه برگ و شاخه را!!
که اینکار معمولا شیوه عوام است
دین اسلام به سبب ریشه و اصل و اساسی که دارد محکم و قابل دسترسی برای هرکسی نیست
با وجود اینکه مخالفانی از فرقه با عقاید متفاوت از خداناباور و صهیونیست و یهودیان افراطی و فرگشتی جد میمونی و ملی گرا و مسلمان نماها و متعصبان و ..
در برابرش قرار گرفتند باز هنوز کسی نتوسته خللی به دین اسلام وارد کند!
با این تفاسیر صحبت در مورد اینگونه مسائل که جز شاخ و برگ هستن و جریی از جزء
برای کسانی که به دنبال بهانه جویی و بی فکرتی هستند کاری است عبث و بیهوده!
یعنی با دانستن و فهمیدن مسئه برده داری برای کسی که این مسئله رو میپرسد شخص مسلمان میشود؟
با اینحال گذری میکنیم بر این موضوع که شاید کسی کمی به خود آید!
کسی که انتهای خود را به نادرستی میداند پس دنبال کردنش مسیرش نیز به نادرستی به ناکجاآباد خواهد رسید
از این مسئله هم بگذریم پرسندگان هنوز معنی برده داری را نمیدانند و با قصد و نیت مشخص
پرسشی کودکانه از تاریکی های درون خود ترواش میکنند!
وقتی کسی سند مالکیت انسانی رو به نام خود بزنند برده دار میباشد!و کسی که سند ماکیتش از همه جهات به نام کسی باشد برده است!انسانی جسم و روحش مملوک انسان دیگری باشد! اسلام مالکیت فرزند بر والدین را نیز منع کرده چه رسد به انسان دیگر!!!
اگر تاریخ را مطالعه کرده باشید در عربستان و در دوران گذشته نیمی از جمعیت سرزمین ها را
برده تشکیل میدانند که از آنها بیگاری و بیشتر از توان شخص از نظر جسمی و روحی بر فرد فشار وارد میشد
در عربستان قدیم بیشتر بردگان را عجم ها تشکیل میدادند و یا زنگیان حبشی که بعدها شدند نگهبان مکه
و به احابیش معروف شدند.بلال حبشی که نخستین اذان گوی اسلام بود از این قوم بود.این خود نشان دهنده رفتار مسلمین بوده که بردگان,گروه احابیش را تشکیل دادند!به انتخاب خود و به تصمیم خود!!دقت شود.
و یا زید بن حارثه که فرزند خوانده پیامبر خاتم(ص) شد.و حتی حاضر نشد نزد پدر خویش برود.و یا کنیز حضرت فاطمه(س) و ...موارد بسیار است که به حسب ظاهر اصطلاحا برده بودند.
قبح کلمه برده و نادانی و درک نکردن این موضوع از سوی عده ای سبب اینگونه پرسش ها میشود
بادیه نشینان اعراب اسیران جنگی را در بازارهای برده داری به فروش میرساندند و فرزندانی که به هر علتی از آنان متولد میشد برده,برده دار محسوب میشدند.
اسلام برده داری را منع کرده و وبا قوانین و دستورات که مشروح و مکتوب و سند هستند شرایط آزادی بردگان را مهیا کرده!و تمامی این اعمال بعد از اسلام به مرور از میان برداشته شده و این مسئله ای است انسانی که بر گردن آدمیت است
اینکه چرا حرام نکرده هم پرسشی است کم خردورزانه!
تعاملات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی هر دوره ای متفاوت است.و اسلام دین همه ادوار است و آینده را نیز مد نظر داشته و دارد
کافی است این مسئله رو در کنار مواردی که دستور حرام داده شده است قرار بدیم و تاریخ رو مرور کنیم و ببینیم آن موارد به کجا رسیده اند و این مورد به کجا؟!! حداوند جدای از زمان و مکان است و میداند که چه میشود و چه نه!
بردگان و کنیزان غالبا کسانی بودند که جا و مکانی برای زندگی نداشتند (حال به هر دلیل.جنگ و اسارت و دور شدن از مکان زندگی از دست دادن والدین و خانواده و... ) نه کسب و در آمد مستقلی داشتند و یا اسباب و مکانی برای زندگی
و به این صورت برای گذران زندگی اصطلاحا برده میشدند.همانگونه که در عصر حاضر کارگر و مستخدم نامیده شدند!با تقاوت های که بخاطر تغییرشیوه زندگی در اعصار مختلف است
اسم ها قراردادی هستند و این قوانین از طرف انسان است!
اگر دستور بر حرام این موضوع میداد به یکبار سیل عظیمی از برده ها که تعداد بیشماری بودند در جوامع سرازیر میشدند چه بسا خود مشکلات عدیده ای به وجود می آمد من جمله تلف شدن برده های آزاد شده و جنگ و خونریزی و ...
قبل از اسلام عبد بودند و بعد از اسلام عبید بر وزن فعیل
که بررسی معانی این کلمات متبحر در علم نحو و صرف و ادبیات عربی میخواهد
اسلام انسان را دارایی کسی نمیداند و در فقه و فلسفه اسلام هم آورده شده که شخص فقط بنده خدا است جسما" و روحا"
که این موضوع قبل از اسلام صدق میکرده اما بعد از اسلام فقط برای کار کردن و ... بود
اینکه افکار عمومی آن دوره با دوره حاضر مقایسه شود به دور از انصاف است.
اگر با این مسئله مشکلی وجود دارد به این ترتیب پدر و مادر و اطرافیان ما همگی یا برده هستند یا برده دار
هر کس کارگر.مستخدم.کارمند و .. است پس برده است.که برای گذران زندگی در حال کار کردن است
و در واقع در گذشته مسلمین با اصطلاحا برده گرفتن دیگران با رفتار اسلامی راه را برای مسلمان شدن فرد باز میکردند
که چه بسا بعد از آزاد کردن آنان و یاد دادن راه و رسم اسلام به تبلیغ دین در سرزمین خود بپردازند
همانند قطبالدين آيبيك که اصطلاحا" غلامى بود و بعد از طی مسیر و مسلمان شدن به انتخاب خود و با آزادی اراده خود امپراتورى بزرگی از اسلام را در سرزمين هندوستان بنيان نهاد
ویا سلطان شمسالدین اِلتُتْمِش که برده ای بود و داماد قطب الدین شد و سلطان شد!که دخترش به قولی اولین سلطان زن مسلمان شد
با این معانی و توضیح پرسش به خودی خود حذف میشود!اگر فکرت به کار ببندید
تنها این که روی های خود را ( برای عبادت ) به سوی مشرق و مغرب بگردانید نیکی نیست ، و لکن نیکی حقیقی ( ایمان و رفتار ) کسی است که به خداوند و روز آخرت و فرشتگان و کتاب ( آسمانی ) و پیامبران ایمان آورد ( به مبدأ و معاد و اصول اعتقادی میان آن دو ایمان آورد ) و مال خود را با آنکه آن را دوست ( و بدان نیاز ) دارد روی محبت خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و در راه درماندگان و سائلان و راه آزادی بردگان بدهد و نماز را برپا دارد و زکات بپردازد ، و ( وفای ) وفاداران به پیمان خویش آن گاه که پیمان بندند و به ویژه ( استقامت ) شکیبایان در سختی مالی و ضرر جسمی و هنگام جهاد است. آنها هستند که راست گفته اند و آنها هستند که پرهیزکارند. ( و بالجمله نیکی در سه بعد اعتقادی و عملی و اخلاقی است. )
سوره مبارکه بقره آیه شریفه 177 ترجمه آیت الله مشکینی
پیغمبر اسلام (ص) مىفرمود : کسی که برادرش زیر دست او است باید ، از آنچه میخورد به او بخوراند و از آنچه مىپوشد به او بپوشاند ، و زیادتر از توانائی به او تکلیف نکند
علی (ع) به غلام خود قنبر می فرمود : من از خداى خود شرم دارم که لباسی بهتر از تو بپوشم ، زیرا رسول خدا (ص) مىفرمود : از آنچه خودتان مىپوشید بر آنها بپوشانید و از آنچه خود میخورید به آنها غذا دهید .
امام صادق (ع) مىفرماید : هنگامی که پدرم به غلامی دستور انجام کارى میداد ملاحظه میکرد اگر کار سنگینی بود بسم الله مىگفت و خودش وارد عمل مىشد و به آنها کمک مىکرد .
خوشرفتارى اسلام نسبت به بردگان در این دوران انتقالی به اندازهاى است که حتی بیگانگان از اسلام نیز روى آن تاکید و تمجید کردهاند .
به عنوان نمونه جرجی زیدان در تاریخ تمدن خود چنین میگوید : اسلام به بردگان فوق العاده مهربان است پیغمبر اسلام (ص) در باره بردگان سفارش بسیار نموده ، از آن جمله میفرماید : کارى که برده تاب آن را ندارد به او واگذار نکنید ، و هر چه خودتان میخورید به او بدهید .
البته میبینم افرادی را که بخاطر سیاست و رفتار اشتباه دین زده شده اند!بخاطر ندیدن اسلام و مسلمان واقعی!
اما به هر صورت کسی که جویا باشد و بخواهد بداند میتواند منبع اصلی و سرچشمه را بیابد که بداند که خود باشد آنچه که باید باشد و کسی که در او نشانه هدایت باشد به هر طریق ممکن در نهایت هدایت خواهد شد
دین ستیزی به هر شکلی که باشد و در هر لفافه ای محکوم است و در نهایت کور دل و به دور از حقیقت ادامه خواهد دادکه ضرر کرده و زیان
در نهایت مشخص خواهد شد که راه برگشتی برای هر کسی با هر عقیده ای وجود ندارد!
اگر کسی واقعا جویای حقیقت باشد خود تحقیق میکند نه آنکه بپرسد و فکر کند میداند پاسخ را و نمیخواهد بداند که گر بداند آنگاه میداند که هیچ نداند
در نهایت تمام مطلب را در این سطر خلاصه میبینم که
انسان به حکم اینکه می تواند به وجود ، آگاهی پیدا کند و با فاصله گرفتن از خود به خود بیاندیشد ، شخص شناخته می شود و هیچ موجود دیگری در این جهان ، شخص نیست .
اگر دین ندارید آزاده نباشید
شما را به دینداری دعوت نمیکنم به تعقل دعوت میکنم
به خود آ