Call of Duty: Black Ops 4 با حذف بخش داستانی و تمرکز روی محتویات چندنفره، عصر جدیدی را در این سری آغاز کرده است. همراه پیش نمایش بازی باشید.
زمان زیادی تا انتشار Call of Duty: Black Ops 4، جدیدترین نسخه از سری کالاف دیوتی باقی نمانده است. بدون شک، این مجموعه جزو بهترین و فراموشنشدنیترین مجموعه بازیهای سبک شوتر است که تا به امروز، نسخههای مختلفی از آن منتشر شدهاند. طرفداران با سری کالاف دیوتی سری به دوران جنگ جهانی دوم زده و در نبردهای تاریخی این جنگ شرکت داشتهاند. یا در نسخهای دیگر، همراه با کاپیتان پرایس پا به چرنوبیل مخوف گذاشتهاند و یکی از بهترین مراحل ساختهشده در تاریخ بازیهای شوتر را تجربه کردهاند. با این حال در طرف مقابل، کالاف دیوتی گاهی هم طرفدارانش را با ارائه بخش داستانی ضعیف یا بخش چندنفره بدون نوآوری ناامید کرده است و با اینکه دیگر در سالهای گذشته، این سری از دوران اوجش تا حدودی فاصله گرفته، اما هنوز هم نمیتوان برای انتشار کالاف دیوتی جدید هیجانزده نبود؛ حتی اگر این بازی، تجربهای فاقد بخش داستانی و صرفا با محتویات چندنفره باشد!
اینها را گفتم تا به Call of Duty: Black Ops 4 برسیم؛ جدیدترین نسخه از مجموعه که ساخت آن، بر عهده استودیو تری آرک است؛ استودیویی که در نسخه اول و دوم سری Black Ops، تجربهی واقعا جذابی از حیث داستانی رقم زد و در نسخه سوم این سری هم با وجود بخش داستانی نهچندان خوب، یک قسمت چندنفره هیجانانگیز در اختیار طرفداران قرار داد که هنوز هم برخی افراد، آن را بازی میکنند. با این حال تریآرک و اکتیویژن، پس از معرفی Black Ops 4، به نوعی طرفداران این سری را به دو دسته تقسیم کردند؛ چرا که اعلام شد این نسخه، قرار است برای اولین بار در تاریخ این مجموعه، فاقد بخش داستانی به شیوه همیشگی باشد و به جای آن، تمرکز روی ارائه یک تجربه چندنفره معطوف شود. این تصمیم، جدا از درست یا غلط بودنش، بهنوعی یک تصمیم انقلابی برای این مجموعه است؛ پس بد نیست تا پیش از اینکه به ویژگیهای مختلف بازی بپردازیم، نگاهی به چرایی و همچنین تاثیرات حذف بخش داستانی از بازی داشته باشیم.
در گذشته، بازیهای ویدیویی به دلیل نبود یا بهتر است بگوییم همهگیر نبودن امکانات تجربه آنلاین برای همه بازیکنان، صرفا تمرکز اصلیشان را روی ارائه تجربه داستانی میگذاشتند و خب پیشتر هم اشاره کردیم که سری کالاف دیوتی، چه داستانهای فوقالعادهای برایمان روایت کرده است. اما اگر از دید سازندگان به این تصمیم نگاه کنیم، تریآرک دلیل حذف بخش داستانی از بازی را تحقیقاتی میداند که روی نسخه Black Ops 3 صورت گرفتهاند؛ تحقیقاتی که به موجب آنها، مشخص شده که تنها درصد کمی از افرادی که این بازی را تجربه کردهاند، بخش داستانی آن را به پایان رساندهاند و اکثر بازیکنان بازی، صرفا وقتشان را برای قسمت چندنفره این اثر گذاشتهاند. خب خود همین دلیل، جای بحث زیادی دارد؛ از این نظر که آیا استقبال کم بازیکنان از بخش داستانی این بازی، به این دلیل بوده که کلا دیگر گیمرها علاقهای به تجربیات داستانی ندارند یا اینکه نه، دلایل دیگری در این قضیه تاثیرگذار هستند. اگر نظر من را بخواهید، بر این عقیده هستم که بخش داستانی بازیها هنوز هم بسیار جذاب است؛ چون کافی است تا نگاهی به برخی از بازیهای بزرگ این نسل بیندازیم؛ بازیهایی مثل God of War ،Horizon Zero Dawn ،The Witcher 3 ،Fallout 4 یا همین Assassin's Creed Odyssey که فارغ از بحثهایی چون سبک، همگی به دلیل ارائه یک بخش داستانی جذاب مورد استقبال قرار گرفتند و فاقد محتویات چندنفره بودند.
درست است که شاید وقتی به سراغ سبک شوتر اولشخص برویم، این قضیه کمی متفاوت باشد، اما خب اصلا همین سری کالاف دیوتی هم هر زمان که بخش داستانی موفقی داشته، مورد استقبال قرار گرفته است و برای این منظور، نیازی به اینکه به خیلی عقب برگردیم هم نیست و همین نسخه سال گذشته یعنی World War II هم با اینکه از حیث داستانی جزو بهترینها در مجموعه نیست، ولی باز هم تجربه لذتبخشی در این زمینه بهشمار میرود. پس دلیل استقبال کم کاربران از بخش تکنفره Black Ops 3، نه کمرنگ شدن محبوبیت تجربیات تکنفره در کل، که کیفیت پایین بخش داستانی بازی بود؛ به طوریکه اگر بخواهیم نسخههای مختلف این مجموعه را صرفا بر اساس بخش داستانی رتبهبندی کنیم، Black Ops 3 در رتبههای پایین قرار خواهد گرفت. اما خب به هر حال حذف قسمت داستانی، تصمیمی است که سازندگان بازی در تریآرک گرفتهاند و باید منتظر ماند و دید که در نهایت، این تصمیم چه تاثیری روی بازی خواهد داشت و آیا قسمتهای دیگر، میتوانند نبود آن را جبران کنند یا خیر.
البته حذف بخش داستانی، لزوما به این معنی نیست که بازی، فاقد هر گونه تجربه تکنفره خواهد بود. اگر اخبار مربوط به Black Ops 4 را دنبال کرده باشید، میدانید که در این نسخه باز هم شاهد حضور کاراکترهایی در بخش چندنفره هستیم که هرکدام ویژگیها و مهارتهای خاص خودشان را دارند و سازندگان، برای اینکه بتوانند بازیکنان را بیشتر با این افراد آشنا کنند، یک سری داستانهای کوتاه برای هر کدام در نظر گرفتهاند که در قالب آنها هم میتوانید یک نیمچه تجربه داستانی داشته باشید و هم اینکه بیشتر با قابلیتهای هرکدام از این افراد آشنا شوید. اما در کنار این بخشها، بازی سه حالت مختلف دارد: حالت زامبی، چندنفره و تجربه بتل رویال مخصوص این بازی که با نام Blackout شناخته میشود و پیش از پرداختن به دو حالت نسبتا آشنای اول، میخواهیم نگاهی به آن داشته باشیم.
با ظهور بازی PUBG و در ادامه هم فورتنایت، به یکباره شاهد محبوبیت عجیب تجربیات بتل رویال بودیم؛ به طوریکه استودیوهای کوچک و بزرگ زیادی سعی کردند به شیوه خودشان یک تجربه بتل رویال ارائه دهند یا حتی صرفا یک کپی محض از بازیهای پابجی و فورتنایت بسازند. در این بین تریآرک هم بیکار ننشست و قرار است در Black Ops 4، شاهد یک بخش بتل رویال به نام Blackout باشیم که خب به لطف انتشار نسخه بتای این بخش و تجربه آن، اطلاعات خوبی هم ازش داریم. Blackout را سازندگان، تجربه بتل رویال ولی با سبک و سیاق خاص کالاف دیوتی معرفی کردهاند؛ ادعایی که درست یا غلط بودن آن را به صورت دقیقتر در زمان انتشار نسخه اصلی بازی بررسی خواهیم کرد، ولی خب بر حسب تجربه نسخه بتا، میتوان گفت که Blackout تمام اصول بازیهای بتل رویال را دارد و خب یک سری ویژگی خاص هم ارائه میدهد. روند این بخش بدین شکل است که ابتدا شاهد چند هلیکوپتر هستیم که بازیکنان باید از آنها به پایین بپرند و در نقطه دلخواهشان روی نقشه فرود بیایند. تعداد بازیکنان در آخرین تغییرات اعمالشده در نسخه بتا، ۸۸ نفر بود و باید منتظر ماند و دید که آیا در نسخه نهایی هم شاهد همین تعداد بازیکن خواهیم بود یا تعداد بیشتر خواهد شد.
یکی از ویژگیهای خاص حالت Blackout بازی، دارا بودن نقاطی شناختهشده و آشنا روی نقشه است؛ برای مثال، مناطقی آشنا مثل Nuketown را شاهد هستیم که وقتی در کنار هم قرار میگیرند نقشه کلی بازی را تشکیل میدهند. علاوه بر این، بازیکنان امکان انتخاب شخصیت را در این بازی دارند که در این زمینه هم شاهد مجموعه بزرگی از شخصیتهایی هستیم که در نسخههای مختلف سری Black Ops حضور داشتند و البته کاراکترهای جدید نسخه چهارم هم در این بخش قابل انتخاب هستند. بخش بتل رویال بازی، هم به صورت تکنفره و هم به حالتهای اسکواد دو یا چهار نفره قابل تجربه است و قوانین آن، تفاوتی با سایر بازیهای بتل رویال ندارند؛ به طوریکه باید سعی کنید با از بین بردن سایر بازیکنان یا اسکوادها، آخرین بازیکن یا اسکواد باقیمانده باشید. البته یک سری حالتهای رویداد-مانند هم در این بخش در دسترس قرار خواهند گرفت که امکان تجربه بازی با قوانین یا ویژگیهای خاص را فراهم میکنند.
در بخش بتل رویال بازی، همچنین شاهد یک سری المانهای منحصربهفرد هم هستیم؛ برای مثال، روی نقشه یک نور آبی رنگ وجود دارد که با رفتن به این قسمت، شانس بسیار خوبی برای لوت کردن آیتمهای بسیار باارزش خواهید داشت، ولی خب در این منطقه، جدا از سایر بازیکنان، زامبیهایی وحشی هم انتظار شما را میکشند و باید با آنها هم مبارزه کنید و همچنین در این حالت بازی، وسائل نقلیه مختلفی هم در دسترستان قرار دارند. اما یکی از اصلیترین دلایلی که میتوان آن را یک برتری برای Blackout در مقایسه با سایر تجربههای بتل رویال دانست، سیستم گانپلی عالی بازی است. به هر حال Blackout از مکانیزمهای گیمپلی Black Ops 4 بهره میبرد و این بازی هم به عنوان نسخهای از سری کالاف دیوتی، گانپلی بسیار روانی دارد که نمونه آن را نه در فورتنایت و نه در پابجی نمیتوان پیدا کرد. تنوع سلاحها هم که دیگر نیازی به توضیح ندارد و در محیط، شاهد انواع و اقسام سلاحها هستیم که هرکدام حس و حال منحصربهفردی دارند. در مجموع، حالت بلکاوت بازی، با اینکه در حالت کلی یک تجربه بتل رویال رایج مثل سایر بازیها است، اما به لطف مواردی مثل گانپلی روان، تنوع سلاحها یا داشتن چهرهها و محیطهای آشنا، تجربه لذتبخشی را رقم میزند.
اما جدا از بخش بلکاوت، نسخه جدید کالاف دیوتی یک قسمت چندنفره کلاسیک هم دارد که در آن، بازیکنان در قالب حالتهای مختلف، یک بخش چندنفره سریع را تجربه خواهند کرد. حالت چندنفره بازی، شباهت زیادی به بخش چندنفره Black Ops 3 دارد که برخلاف قسمت داستانیاش، بسیار هم مورد تحسین قرار گرفت. با این حال تفاوتهایی هم در این زمینه اعمال شده است و برای مثال، دیگر شاهد قابلیتهایی مثل راه رفتن روی دیوارها نیستیم. سازندگان اعلام کردهاند که هدفشان از این تغییر، متعادلتر و بهتر کردن گیمپلی بازی است و این تغییرات باعث میشوند تا Black Ops 4 بیشتر وامدار ماهیت اصلی سری باشد. علاوه بر این، در این نسخه دیگر خبری از احیای خودکار سلامتی نیست و برای این منظور، باید از آیتمهای احیا سلامتی استفاده کنید. سازندگان دلیل این تغییر را هم واقعیتر کردن تجربه بازی اعلام کردهاند.
در مجموع، بخش چندنفره Black Ops 4 یک تجربه سریع و هیجانانگیز است و این دقیقا چیزی است که از بخش چندنفره یک نسخه کالاف دیوتی انتظار میرود. در این مجموعه، ما هیچوقت شاهد بهتصویر کشیده شدن نبردهای چندنفره بزرگ و شلوغ مثل سری بتلفیلد نبودیم و خب Black Ops 4 هم قرار نیست مجموعه را به این سمت ببرد و به جای آن، سعی در ارائه تجربهای دارد که بیش از هر چیزی، وامدار اصول همیشگی مجموعه است و به همین دلیل، در شلوغترین حالت بازی هم نهایتا شاهد ۱۲ نفر هستیم، ولی خب طراحی نقشههای بازی و مکانیزم کلی این بخش، بهشکلی است که همواره شاهد درگیریهای نفسگیری بین دو تیم یا بازیکنان هستیم و در این درگیریها، سرعتعمل و مهارت بازیکن حرف اول را در تعیین فرد یا تیم پیروز میزند. البته در کنار این موضوع، در حالتهای تیمی بازی بهاستناد آنچه که در نسخه بتا دیدیم، بازی وابستگی زیادی به کار تیمی دارد؛ به طوریکه اگر هرکدام از اعضای تیم بخواهند به شکلی که خودشان دوست دارند بازی کنند، قطعا چیزی جز شکست در انتظار شما نخواهد بود و اصلا تریآرک نیروهای متخصص بازی را هم به شکلی طراحی کرده که بازیکنان بتوانند از قابلیتهای ویژه آنها در راستای اهداف تیمی استفاده کنند و بهنوعی مکمل یکدیگر باشند. منبع زومیت