10:پسرابن سینا:پیشرو: قرعه ی انتشار پسر ابن سینا به نام اوردوز 3 افتاد. اثر ی که قرار بود یکی از سینگل های مجموعه ریل باشد و با ورژن دیگری از تنظیم و آهنگسازی حتی در مرحله پیش فروش هم قرار گرفت اما به دلایل نامشخص هیچ گاه به صورت رسمی پخش نشد. پسر ابن سینا از همان دقایق ابتدایی پخش با جبهه گیری مخاطبین روبرو شد. شنوندگانی که در انتظار ورژن دیگری از این اثر بودند و معتقد
بودند که نسخه سابق احتمالا کار قوی تری از آب در می آمد . با تمامی این ها این اثر می توان جز آثار خوب و قابل قبول اوردوز 3 طبقه بندی کرد . فلو استایل و لحن همیشگی پیشرو که این روزها در بخش درخشانی در پرونده کاری خود قرار دارد در کنار آهنگسازی همیشه خو ِب علی بی !در برخی ثانیه های اثر به کلی صدای رضا ناواضح بوده و مشخص نیست این ضعف میکس و مسترینگ از ضبط غیر اصولی نشات گرفته است یا کم کاری تنظیم کننده که با توجه به کیفیت خوب تنظیم آثار گروه تی ام بکس گزاره ی اول محتمل تر است .
11:سر اکتاو:به نظر میرسد ترپ ارائه شده توسط گروه اکتاو حتی از اصول اولیه ترپ نیز پیروی نمیکند همانطور که آیت الترپ نیز آنطور که باید موفق نبود .
با نهایت تاسف جزو یکی از ضعیف ترین آثار گروه اکتاو و همچنین اوردوز ۳ است که صرفاً بر تعدادِ آثار مجموعه اضافه کرده است، نه بار مفهومی چندانی دارد و نه بار تکنیکی درخور و قابل توجهی .
12:سناریو:ایمان حرارت: استایل مسلط آرتیست ، در کنار فلو سازی خوب وی نوید از انتشار یک اثر خوب و کامل می دهد. با این وجود معتقدم که حرارت برای معرفی شدن به عنوان یک رپکن
کامل و قوی نیاز به طی کردن مسیر طولانی تری دارد
13:فرصت:جاستینا:. کافیست ترک های چند سال اخیر وی را با آثار قدیمی تری همچون گربه نر، دختر رپ، به این آزادی بخند و … مقایسه کنید.
فرصت یکی از بدترین و ضعیف ترین آثار جاستینا در چند سال اخیر است، هرچقدر که جامین در آهنگسازی و تنظیم اثر خالقیت بکار برده است، جاستینا در اجرا مخصوصاً در ورس رپ اثر بدترینِ خود را به نمایش گذاشته است، از اجرا که بگذریم همانطور که گفته شد جامین بسیار استادانه از فضای الکترونیک و امبینت برای تولید این اثر استفاده کرده است .
14حق عرفان:البوم ایت الترپ چندان موفق نبود عرفانی کع انقدردرکارهای اعتراضی واجتماعی خوب است معلوم نیس چرابعضی وقتادوست دارد ترپ بخواند وبه علاوه علی جیدال هم همونطور وحق مرهمی برایت الترپ بود وهوادارای پایدار روراضی ارکردوامییدوارن دیگه ترپ نشنون
15 کادو:شایع:رکادو نسخه ای کپی شده و ضعیف تر از ایده خلاقانه یه تیکه پنیر می باشد که متاسفانه به نحوی سرسری و به دور از نقات قوت شایع مجددا اجرا شده است.کادو مضمون وموضوع خوبی داشت اما روندموسیقیایی ضعیف تری نسبت به کارای دیگه شایع داشت از فلو و اجرا که بگذریم ترکیبات نادرست متعدد که حاصل تلاش ناموفق آرتیست برای ایجاد فضای صمیمی و رنگی در بطن شعر می باشد به شدت نتیجه ی عکس داشته است
16:(کندو)از محمد تی دی صحبت می کنیم یک آرتیست کم کار اما حرفه ای که به زعم نویسندگان این متن هیچ گاه به جایگاهی که باید نرسید یا حتی خود تمایل به رسیدن نداشت . تی دی را می توان یک هنرمند کامل نامید . فردی مسلط به چندین ژانر در اجرا همراه با تخصصِ آهنگسازی و تنظیم . با این وجود دلیل عدم علاقه وی به انتشار آثار بیشتر نه تنها برای ما بلکه برای اکثر مخاطبین رپ فارسی یک علامت سوال است . کمتر آثاری از تی دی منتشر شده است که در آن اقدام به اجرای یک ورس رپ بکند و تفاوت سطحی بین رپ کردن وی و سطح اجرای ژانر های تخصصی او مثل رگه و آثار آر ان بی پیدا کنید .
تنظیم و میکس و مستر اثر به عهده ی خود محمد بوده است که در بخش آهنگسازی با یک بیت لوپ و عاری از هرگونه پیچیدگی سر و کار داریم که از دو آکورد پیانو و گیتار الکتریک ساخته شده است اما به قدری اجرای محمد خوب بوده است که کمتر کسی توجهش به سمت بیت میرود .
17:میسازم:میلاد اس:میلاد اس توسط مهراد هیدن و در جلد اول آلبوم سرمایه در اثری به نام نردبون به صورت جدی هیپ هاپ فارسی معرفی شد .
به آثار ابتدایی وی در همان بازه زمانی می توان نمره قبولی داد اما گویا رفته رفته هرچه جلوتر رفتیم ترک های تازه منتشر شده از وی ضعیف و ضعیفتر شد تا آنجایی که در تک آهنگ ترافیک جنسی که حاصل همکار ی او با حصین و جاستینا بود تمام هجمه های انتقادی بر علیه او شد .
میسازم می توانست اثری قابل قبول باشد اگر در بخش کورس و ورس سوم اجرای متفاوت تری را شاهد بودیم. در هر دوی این بخش ها لحن و اجرا در مسیر دیگری می رود تا جایی که برخی کلمات او قابل فهم نیست .
یافتنِ خط و نشان هایی محسوس از استایل ویلسون که خواسته یا ناخواسته در صدای آرتیست جا خوش کرده است می تواند نکته منتقدانه دیگری باشد که به نظر می رسد میلاد اس باید در پی یافتن راهی برای رهایی از آن باشد .
محمد رضاییان یکی از بهترین های خود را برای او ساخته است که به نظر عملکرد او از میلاد اس در این اثر بهتر بوده است .
18اخرین پرواز: (الیاس)شاید اگر این اثر در ترک لیست مجموعه اوردوز نبود ، انتخاب ضعیفترین ترک از آلبوم بسیار سخت می شد !
آخرین پرواز حاصل تلاش های اشتباه هنرمندیست که ترکیبی نامتقارن از صادق و شایع با شعری نامفهوم می باشد . تا آن جا که که شاعر یک جایی مجبور شده تاریک و تاریخ را هم قافیه کند و در نهایت شنونده ای که خسته است را به خودکشی با شیرگاز در یک اثر آرام دعوت میکند .
اگر مسیر آغاز هنر رپ کردن را مثل یک جاده پر پیچ و خم تصور کنیم قطعا در یک سمت جاده با الگو برداری صحیح و در سمت دیگر با تقلید نابجا و اشتباه روبرو هستیم .
بدون شک هنرمندی میتواند از پیج و خم ابتدایی این راه سریع تر عبور کند که از سمت مرتبط با تقلیِد جاده فاصله گرفته باشد و تمایل مختصری نیز به سمت الگو برداری و استفاده از تجربیات داشته باشد شاید جالب باشد که بدانید این کارازسوی سایت های حرفه ای از5نمره نیم گرفته
البوم اوردوزدر چینش وترتیب اهنگ ها ایراد داشت وپرفرازونشیب هم بود کارهای قوی مث اصالت حق تلودرکنارکارایی مث اخرین پرواز قرارگرفت:) دراین البوم باگشت رویایی یاس خوب شدن به موقع عرفان وشایعی بامضمون تکراری اماموفق روشاهد بودیم
درپایان از امیرحسین عزیز نویسنده ماس تکست که مقالش به نوشته های من کمک اساسی کرد والگوی مطالب من بود تشکر میکنم
منبع مطلب ادیت نشدع:www.mustext.com