الدن رینگ یک بازی ویدئویی رو به انتشار در سبک نقشآفرینی اکشن و جهان باز است؛ که توسط فرام سافتور توسعه یافته و بهوسیلهٔ باندای نامکو انترتینمنت در تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۲(۶اسفند)، برای پلتفرمهای مایکروسافت ویندوز، اکسباکس وان، اکسباکس سری ایکساس، پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۵ منتشر خواهد شد.
یکی از باس های بازی
|
در رویداد E3 2019 بود که بازی جدید فرامسافتور معرفی شد. این بار نه خبری از بلادبورن بود و نه نسخه جدید Dark Souls، بلکه فرامسافتور همانند Sekiro: Shadows Die Twice، بهسراغ محصولی رفته که با تمام ظاهر آشنای خود، قرار است یه تجربه جدید و گستردهتر از آنچه تابهحال از این استودیو ژاپنی دیدهایم، ارائه دهد.
الدن رینگ، تنها شاهکار میازاکی و تیم او نیست، بلکه جرج آر آر مارتین، خالق کتاب نغمه آتش و یخ، هم در این بازی نقش دارد. اسطوره شناسی Elden Ring توسط وی نوشته شده است و وظیفه داستانسرایی و ساخت بازی هم برعهده فرامسافتور بوده است. ازاینرو در گذشته شاهد این بودیم که میازاکی برای بازیهای خود ابتدا گیمپلی بازی را طراحی میکرد و سپس داستان و اسطوره شناسی را برپایه آن خلق میکرد، این در حالی است که Elden Ring برخلاف این قاعده در حال توسعه است. بهعبارتی ابتدا داستان و اسطوره شناسی بازی شکل گرفته و سپس تیم سازنده بهسراغ طراحی گیمپلی و محیطهای بازی رفته است.
داستان بازی:
داستان الدن رینگ حول سرزمین Lands Between و وقایع داخل آن میچرخد. در این سرزمین، الدن رینگ و قدرت آن مایه حیات Erdtree به حساب آمده و حال الدن رینگ در حال نابودی است. قدرت الدن رینگ در قالب شاردهای مختلف در اختیار لردهای ملکه ماریکا جاویدان قرار گرفته و حال بازیکن در نقش یک Tarnished، وظیفه دارد تا شاردهای الدن رینگ را جمعآوری کرده، قدرت آن را بازیابی و با نابودی تمامی موانع به الدن لرد سرزمین Lands Between تبدیل شود. اولین نکته داستانی جالب بازی الدن رینگ، وجود Erdtree است که اگر این دو کلمه را از هم تفکیک کنیم، Erde بهمعنی زمین بوده و در زبان آلمانی بهمعنی جهان است. ازاینرو میتوان از Erdtree که ظاهر بزرگی هم در جهان بازی دارد، بهعنوان World Tree (اشاره به افسانههای نورس) اشاره کرد. البته میتوان این درخت را به World Spiral Tree انیمه برسرک هم نسبت داد که از نظر ظاهر، شباهتهای بسیار زیادی به یکدیگر دارند.
|
در هر یک از بازیهای میازاکی، قهرمان داستان با یک اسم خاص خطاب میشد و در Elden Ring هم قهرمان داستان با اسم Tarnished شناخته میشود. کمی در معنی Tarnished دقیقتر شویم. اولین و عامهترین معنی Tarnished، لکهدار و کم شدن درخشش فلز است که اگر به نمایشهای بازی الدن رینگ نگاه کنیم، بهوضوح این مورد را میتوان در بخشی دید که یک زن که احتمالا یکی از باسهای بازی است، یک بازوی فلزی را به بدن خود وصل میکند. بازویی که لکهدار بوده و درخشش سابق را ندارد. دراینمیان Tarnished یک معنی دیگر هم دارد. اگر شخصی یا چیزی ارزش یا اعتبار کمتری داشته باشد، از واژه Tarnished برای آن استفاده میکنند.
|
اگر به توضیحات رسمی داستان بازی نگاه کنیم، نوشته شده که «تارنیشد (قهرمان داستان) توسط Grace of Gold رد و از سرزمین Lands Between تبعید شده است.» ازاینرو شخصی را میبینیم که دیگر ارزش یا احترام گذشته خود را ندارد. انتخاب واژه Tarnished از سوی تیم سازنده مورد بسیار دقیق و خلاقانهای بوده و شاهد استفاده از هر دو معنی واژه ذکر شده در جهان بازی هستیم. یکی از مواردی که همیشه میازاکی در بازیهای خود به آن اهمیت میدهد، وجود NPC و کاراکترهایی است که بیشازپیش به داستان بازی شکل و شمایل میدهند.
|
همانند مجموعه سولز، در الدن رینگ هم بازیکنان میتوانند درکنار سایر دوستان خود بهتجربهی بازی بپردازند و تیم سازنده اعلام کرده که این بازی هم دارای PvP است تا بازیکنان بتوانند یکدیگر را بهچالش بکشند. همچنین در بخشی از تریلر معرفی بازی هم شاهد احضار شدن یک پرنده هستیم و باتوجهبه اطلاعاتی که در سایت بازی نوشته، بازیکنان درطول بازی میتوانند از Spirit Bodyها استفاده کنند. ازاینرو قهرمان داستان بهواسطهی آیتمی که دارد، قادر به احضار Spiritهای متفاوت است و اشاره کنم که Spiritهای شما قابلیت ارتقای سطح و احتمالا شخصیسازی را دارند. اما نکته جالب Elden Ring، مربوطبه کمپهایی میشود که قهرمان داستان درکنار آنها مشغول استراحت است. شاید با خود بگویید که این کمپها همان بنفایرهای بازی هستند که در گوشه و کنار جهان بازی قرار گرفتهاند.
|
هیدتاکا میازاکی، در جریان مصاحبه خود به این مورد اشاره کرد که در الدن رینگ شاهد بازگشت نوار استامینا برای قهرمان داستان هستیم. استامینا و عملکرد آن در بازی بهگونهای نیست که مدام ضربات و حملات خود را اسپم کنید، اما همچنان شاهد نبردها و مبارزات سرعتی هستیم. همچنین تیم سازننده همانند Sekiro: Shadows Die Twice، از عنصر مخفیکاری در الدن رینگ استفاده کرده است. بازیکنان میتوانند درحالت نشسته به دشمنان نزدیک شده و به آنها آسیب برسانند یا درمیان بعضی از بوتههای بازی مخفیشده و منتظر فرصت مناسب برای حمله کردن باشند.
|
دراینمیان بد نیست اشارهای هم به سیستم ساخت و ساز بازی داشته باشیم. بازیکنان با گشتوگذار در جهان بازی متریالهایی را پیدا کرده و از آنها برای ساخت و ساز استفاده خواهند کرد. کارگردان بازی اعلام کرده که این آیتمها بیشتر آیتمهای بازیابی نوار سلامت بوده تا بازیکنان بتوانند گشتوگذار عمیقتری در جهان بازی داشته باشند. البته که درجه سختی یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در بازیهای میازاکی است. همانند سری سولزبورن، در Elden Ring هم روشهای مختلفی درنظر گرفته شده تا بازیکن بتواند به درجه سختی بازی غلبه کند. از گشتوگذار بیشتر در جهان بازی و ارتقای سطح گرفته تا استفاده مناسب از مهارتها، حالت مشارکتی بازی و حتی Spirit bodyها، همه مواردی هستند که به شما برای پیشروی در جهان بازی کمک میکنند.
|
یک بازی جهان باز بدون نقشه معنی ندارد و Elden Ring هم دارای یک نقشه است تا بازیکنان بتوانند پیشرفت خود را مشاهده و همچنین مکانهای مدنظر خود را علامتگذاری کنند. دراینمیان اشاره کنم که بازی دارای ۶ منطقه اصلی است که هرکدام نقشه مخصوصبه خود را دارد و شامل محیطهای کوچکتری مثل سیاهچالهها و موارد مشابه میشود. ساختار پیشرفت در الدن رینگ بدین گونه است که بازیکن نیازی ندارد که تمامی مراحل فرعی و فعالیتهای جانبی را انجام داده تا داستان او را به آخرین نقطه از بازی برساند، بلکه همانند بازیهایی نظیر The Legend of Zelda: Breath of the Wild، میتوانید از همان ابتدا با کمی تلاش و ارتقای شخصیت، خود را به آخرین نقطه از بازی برسانید.بهعبارتی در الدن رینگ بازیکنان میتوانند بیخیال رویارویی با نیمی از باسهای بازی شوند. همچنین فعالیتهای جانبی، سیاهچالهها و آیتمهای مهم داخل بازی، روی نقشه علامتگذاری نشدهاند، بلکه بازیکن باید نقطهبهنقطه جهان بازی را بگردد و مکانهای مدنظر خود را علامتگذاری کند. همچنین یک هاب کلی هم برای کاربران درنظر گرفته شده که میتوانند بهواسطهی آن به هریک از ۶ منطقه اصلی بازی سفر کنند. البته اعلام شده که بازی دارای سیستم Fast Travel است تا روند گشتوگذار در محیطها سریعتر شود.
|
یاسوهیرو کیتائو» تهیه کننده بازی در Taipei Game Show ضمن اعلام این موضوع، توضیح داد که تجربه بخش اصلی بازی حدود ۳۰ ساعت طول خواهد کشید.او توضیح داد:
"به طور قابل توجهی، این موضوع به بازیکنان وابسته است، اما از نظر اهداف تعیین شده در طول توسعه، تکمیل بخش اصلی بازی باید به حدود ۳۰ ساعت زمان نیاز داشته باشد. البته بازی به طور کلی بسیار عظیم است و شامل دهها ساعت گیم پلی بیشتر میشود، اما اگر فقط در مورد مسیر اصلی صحبت کنیم، نباید بیشتر از این زمان طول بکشد..با اینکه جهان بازی بسیار وسیع است، اما Elden Ring به گونهای طراحی شده است که میتوان آن را بدون نیاز به تجربه کامل به پایان رساند. برخی بازیکنان ترجیح میدهند که برای اولین بار تمام نقشه بازی را کاوش کنند، در حالی که برخی دیگر در تجربههای بعدی مناطق بیشتر را جستجو میکنند."
|
میازاکی در مصاحبهای با مجلهی EDGE پیرامون تجربهی بازی خود صحبت کرد. از آنجایی که Elden Ring توسط وی توسعه پیدا کرده است، بنابراین او قصد ندارد این عنوان را بازی کند؛ اما اگر چنین کاری را انجام دهد، احتمالاََ این اثر به بازی ایده آل وی بسیار نزدیک باشد. میازاکی در این باره گفت:
من احتمالاََ در نهایت Elden Ring را بازی نخواهم کرد، زیرا آن را خودم ساختهام. به گونهای این یک رویکرد همیشگی برای من است. شما به عنوان خالق و سازنده، آن تجربهی تازه و ناشناختهی یک پلیر را کسب نخواهید کرد. همانطور که قبلاََ هم گفته بودم، تجربهی این اثر برای من حس «بازی کردن» را القاء نخواهد کرد. با این وجود، اگر چنین کاری را انجام میدادم، این عنوان به بازی ایده آل من بسیار نزدیک بود."
|
میازاکی در ادامه توضیح میدهد که دو عامل جهان آزاد و همچنین آزادی عمل در Elden Ring باعث میشوند که این عنوان به بازی ایده آل وی بسیار نزدیک شود:
"من برای توسعه یک بازی هیچگاه به خود نمیگویم که ‘این نوعی از بازیهای جهان آزادی است که قصد دارم آن را بسازم’. در حقیقت رویکرد جهان آزاد باعث میشود تجربهی ایده آلی که قصد دارم به آن دست پیدا کنم، غنیتر شود.به عنوان مثال اگر من قصد داشتم جهان بازی را مورد اکتشاف قرار دهم، به یک نقشه نیاز داشتم، یک نقشهی واقعی. اگر چیزی قابل توجه و عجیب را مشاهده کردم، بتوانم به آنجا بروم و آن ناحیه را مورد اکتشاف قرار دهم. من میخواهم در یک میدان نبرد حماسی با یک اژدها مبارزه کنم. چنین مواردی را دوست دارم که ببینم و تجربه کنم. این موضوعات بسیار ساده هستند، اما Elden Ring اجازه میدهد که بسیاری از این علاقهها برای من به واقعیت تبدیل شوند. بنابراین باید بگویم که چیزی را خلق کردهام که بسیار نزدیک به بازی ایده آل خودم است."
|
اما در نهایت به سراغ حداقل سیستم مورد نیاز این بازی برای PC میرویم،
چیزی که دغدغه اکثر گیمر های ایرانی هست؛
ویندوز(سیستم عامل_OS) |
ویندوز ۱۰، ۶۴بیت |
پردازنده(CPU) |
Intel Core i5_2500k
AMD FX 6300
|
گرافیک(GPU) |
Nvidia GeForce GTX770 2GB
AMD Radeon R9 280
|
حافظه کارتگرافیک(VRam) |
2GB |
حافظه رم(RAM) |
8GB |
فضای مورد نیاز(Storage) |
GB60_150 |
دایرکت ایکس(DirectX) |
DirectX 11 |
امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید🌹❤