در این پست به تغییرات FC24 می پردازیم
بازی EA Sports FC 24 تغییرات ریز و درشت زیادی داشته که حداقل میتوان گفت از نظر ظاهری، بازی را کمی دچار تحول کردهاند اما فقط میتوان از بعضی از آنها به عنوان یک تغییر بزرگ صحبت کرد. وقتی به بازی کردن در خود زمین مسابقه میرسیم، EA Sports FC 24 یک بازی جذاب و هیجانانگیز است. کاملا مشخص است که پایههای بازی روی یک فونداسیون محکم قرار گرفتهاند که EA را هم از تغییر دادن کوچکترین موارد مطمئن میکند و آنها با خیال راحت، هر سال یک نسخه تقریبا بدون تحول را عرضه میکنند.
بازیهای فیفا به خاطر ارائه یک فوتبال هیجانانگیز و در عین حال شبیهساز شناخته میشوند و FC 24 هم دست به این فرمول نمیزند تا همچنان یک بازی سرگرمکننده و جذاب و در هسته اصلی خودش، یعنی «فوتبال بازی کردن» باشد. یکی از مهمترین تغییراتی که در فیفا 24 میبینیم، نسل جدیدی از تکنولوژی هایپرموشن با نام Hypermotion V است. هایپرموشن V یکی از مهمترین تغییرات این نسخه از فیفا است که EA روی آن مانور زیادی هم میدهد. از مهمترین تغییرات نسل سوم هایپرموشن، انیمیشنهای بهتر، واقعیتر و ملموستر نسبت به گذشته است. هایپرموشن طبیعتا تاثیر زیادی روی واقعگرایانهتر شدن بازی گذاشته، اما باید گفت که نسخههای قبلی فیفا یعنی فیفا 22 و فیفا 23 هم به خوبی از این تکنولوژی استفاده کرده بودند و هایپرموشن V آن تغییر انقلابی بزرگی نیست که EA از آن صحبت میکند.
این اولین بار نیست که گیمپلی یک بازی فیفا آنقدر کامل است که نیازی به تغییر ندارد و رسم EA برای این سری در واقع همین است؛ این که ما یک بازی خوب (و نه عالی) داشته باشیم که در هر نسخه با تغییرات جزئی و تغییر دادن عدد کنارش، آن را دوباره عرضه کنیم. تغییر مهمی که هسته گیمپلی بازی نسبت به سال قبل داشته، تغییر دادن سیستم دفاعی و تمرکز روی حمله کردن است. در FC 24 تاثیر شما روی حمله کردن بیشتر شده و مخصوصا در هنگام بازی در برابر هوش مصنوعی، عملکرد خیلی بهتری از دروازه بان و خط دفاعی حریف میبینید. همه دفاعها حالا به شکل عجیبی به اصطلاح OPتر از قبل هستند و کار شما برای حمله کردن را سختتر میکنند. با این حال تغییراتی که در FC 24 خواهید دید، مانند همیشه بعد از یک مدت عادی میشوند و دوباره خلا یک تغییر بزرگ را برایتان ایجاد میکنند.
الکترونیک آرتز در نسخه جدید بازی فوتبالی خودش سعی کرده تا تغییراتی را از نظر ظاهری نیز انجام دهد. پس از این که سالها به منوهای مربعی و شبیه به ویندوز در فیفا عادت کرده بودیم، حالا با یک طراحی نو روبرو هستیم. الکترونیک آرتز برای این که EA Sports FC 24 را با فیفا متمایز کند، منوها را به شکل کلاسیکتری درست کرده اما این تغییرات طوری نیستند که شما در بازی گم شوید یا هیچ گونه ردپایی از گذشته ببینید. به طور کلی مشخص است که سازندهها حسابی وقت گذاشتهاند تا این منوها را طوری طراحی کنند که چه برای بازیکنهای جدید و چه بازیکنهای قدیمی گیجکننده نباشد.
بازی از نظر گرافیکی واقعا کم و کاستی ندارد، یا حداقل نسخهای که ما آن را تجربه کردیم (پیسی) به نسبت واقعا تجربه بصری خوبی را منتقل میکند. همان طور که گفتیم، هایپرموشن V این اجازه را به الکترونیک آرتز داده تا هزاران انیمیشن مختلف را در این نسخه شبیهسازی کند و خیلی از بازیکنها مثل وینیسیوس جونیور و ارلیگ هالند، به شدت از نظر طراحی، به دنیای واقعی خود نزدیک هستند و حرکات مشابهی را در هنگام دربیل، شوت و شادی پس از گل انجام میدهند. باید گفت که FC 24 به عنوان یک عنوان بین نسلی که برای PS4 و Xbox One هم عرضه میشود، کماکان یک تجربه فنی و بصری عالی (حداقل روی نسخههای نسل نهمی و پیسی) است.
این بخش از FC 24 همچنان جای کار دارد تا در نسخههای بعدی به تکامل و بلوغ برسد تا یک تجربه واقعیتر در تمام بخشها ارائه دهد.
بخش پرو کلابز بازیهای فیفا قبلی، حالا خیلی ساده به Clubs تغییر پیدا کرده است. در کنار این تغییر، باید گفت که حالا کراس پلی به این بخش اضافه شده تا بتواند بازیکنان روی پلیاستیشن و ایکس باکس را هم به هم متصل کند و بتوانید با دوستانتان هم بازی کنید. البته بخشهای دیگر مثل کریر مود و مود مربیگری یا منیجر، هر دو تغییرات نسبی را تجربه کردهاند که تجربه بازی را خیلی تغییر نمیدهد و اگر از پلیرهایی هستید که به این بخش از بازی علاقه دارید، احتمالا ناامید شوید. در کنار اینها، مود ولتا یا فوتبال خیابانی، بار دیگر در FC 24 حضور دارد که باعث میشود یک زمین بازی آرکید برای وقتهای استراحتتان داشته باشید. ولتا مثل سالهای قبلی همچنان مودهای مختلفی مثل ۳ به ۳ و ۴ به ۴ دارد. علاوه بر این، بهترین حالت ولتا بازی کردن با دوستان است، بنابراین تاثیر داشتن چند رفیق ولتا باز را دست کم نگیرید!
بخش آلتیمیت تیم FC 24 دچار بیشترین تغییرات در بخشهای مختلف بازی شده است. نه تنها منوهای بخش Pay to Win بازی دچار تغییر شدهاند، بلکه خود بازی حالا مکانیکهای جدیدی مخصوصا در راستای وارد کردن المانهای RPG به سری فیفا دارد. اف سی 24 حالا یک بخش جدید تحت عنوان Evolution دارد که میتوانید بازیکنان خود را با شرایط مختلفی چیده و ویژگیهای خاص هر بازیکن را ارتقا دهید که تحت عنوان پلیاستایل شناخته میشود. هر بازیکن ویژگیهای منحصر به فردی دارد و با این که وجود چنین مکانیکی در فیفا قبلا هم سابقه داشته، اف سی 24 سعی میکند تا حتی یک لایه عمیقتر وارد شود. دومین تغییر مهم در آلتیمیت تیم، اضافه شدن ترکیبهای جدیدی از زنان به لیست فوتبالیستهای شماست، طوری که حالا میتوانید تیمی با ترکیبی متوازن از مردان و زنان داشته باشید که برای کسانی که دغدغه فقدان چنین مسئلهای را در فیفاهای قبلی داشتند، امیدوارکننده است. از آن جایی که آلتیمیت تیم منبع اصلی درآمد فیفا و بخش لایوسرویس آن است، الکترونیک آرتز مجبور است تا در هر نسخه نیم نگاه ویژهای به آن داشته باشد تا بتواند بازیکنانی که حاضر به خرج کردن پول واقعی هستند و تعدادشان کم نیست را راضی نگه دارد