اختصاصی طرفداری | معمولاً فیلمهای در ژانر وسترن زمان پخش طولانی دارند؛ فیلم «خوب، بد، زشت» ۱۶۱ دقیقه به طول انجامید و آشوب و هرج و مرج در فیلم «بخششناپذیر» تا دقیقه ۱۳۱ ادامه مییابد. بسیاری از وسترنهای بزرگ دیگر نیز زمان پخش مشابهی دارند و از طرفداران میخواهند وقت زیادی را برای خود کنار بگذارند.
ممکن است سرزمینهای غرب وحشی خالی از سکنه به نظر برسند، اما معمولاً داستانهای زیادی برای کاوش وجود دارد و فیلمسازان و فیلمنامهنویسان وقت میگذارند تا به آنها بپردازند. گاهی به دلیل طولانی بودن این فیلمها برخی از بینندگان وقت و حوصله لازم را نداشته باشند، اما جای نگرانی نیست. برای این گروه از فیلمدوستان نیز چند پیشنهاد خوب در این ژانر وجود دارد.
این فیلمهای وسترن با وجود اینکه زمان زیادی برای جهان سازی اختصاص نمیدهند، اما داستانهای کاملاً منطقی و جذابی به مخاطب خود تحویل میدهند. مهمتر از همه، آنها برخی از جذابترین شخصیتهایی را دارند که تاکنون روی پرده دیدهایم. پس این مطلب را بخوانید و از این جواهرات شگفتانگیز وسترن آگاه شوید.
10. Wild Bill Hickok Rides
82 دقیقه
- کارگردان: Ray Enright’s
- سال ساخت: 1942
وایلد بیل هیکاک یک هفتتیرکش، سرباز، جاسوس و مأمور شناسایی، پوکرباز، واگنبان، گلهفروش و مجری نمایش اهل ایالات متحده آمریکا بود که از قهرمانان عامه در دوران غرب وحشی بهشمار میرود و حکایتهای زیادی دربارهٔ او و کسانی که بهدستش کشته شدند نقلشده است.
درباره این اسطوره غرب وحشی، فیلمهای زیادی ساخته شده است که تاریخنویسان ثابت کردهاند که برخی از آنها دروزغ پردازی بوده است. فیلم "سوارکاری بیل وحشی هیکاک" به وضوح دارای اغراق است. این فیلم به مشکلات بل اندروز، صاحب یک کازینو میپردازد که با یک سرمایهگذار بیرحم برای افتتاح یک کازینوی دیگر همکاری میکند اما متوجه میشود که این مرد فردی بی اخلاق است و برای همین در مواجه با او از بیل وحشی کمک میگیرد.
دروس کلیدی کسبوکار
نحوهی برخورد ری اینرایت، کارگردان این فیلم، به نظام سرمایهداری و وقوع جرم در اواخر قرن نوزدهم ستودنی است. این فیلم بهعنوان یک داستان هشداردهنده برای کارآفرینان نیز عمل میکند و نشان میدهد که یک فرد چقدر آسان میتواند با یک قرارداد ناقص یک تاجر را اذیت کند. کنستانس بنت به عنوان بازیگر استعداد خوبی دارد و نسبت به بقیه بازیگران از سطح بالاتری برخوردار است.
9. Old Yeller
84 دقیقه
- کارگردان: Robert Stevenson
- سال ساخت: 1957
فیلم «یِلِر پیر» بر اساس رمان کودکانۀ فرد گیپسون با همین نام ساخته شده است؛ با وجود اینکه فیلمی در ژانر وسترن به حساب میآید اما در آن خبری از خلافکاران و کلانترهای بیرحم نیست. داستان درباره تراویس ، پسر جوانی است که در تگزاس پساجنگ داخلی با یک سگ بیخانمان به نام «یِلِر پیر» آشنا میشود و عاشق او میشود.
در طول فیلم، اتفاقات ناگواری رخ میدهد که تهدید میکند تراویس و سگش را از هم جدا کند، اما او با وجود شدت گرفتن این مشکلات، همچنان راه حلی پیدا میکند.
یک فیلم گرم و صمیمی درباره پسر و سگش
«یِلِر پیر» گرچه برای کودکان ساخته شده است، اما بزرگسالان هم از تماشای آن لذت میبرند. فیلم سرشار از لحظات گرم و آموزنده است. یکی از مهمترین پیامهای فیلم این است که اتفاقات غمانگیز رخ میدهند اما زندگی باید ادامه پیدا کند. در بخش پایانی فیلم، سگ میمیرد و تراویس را ویران میکند. با وجود اینکه او برای فراموش کردن غم تلاش میکند، اما به زندگی ادامه میدهد، خصوصاً بعد از دیدن شباهت توله سگ به یِلِر پیر اصلی.
«یِلِر پیر» با نوسان بین غم، شوخطبعی و ترحم، با تکیه بر شخصیت هر دو، پسر و سگ، به یکی از بهترین فیلمهای در مورد سگها تبدیل شده است. فیلمنامه ساده آن میتوانست خستهکننده باشد، اما شیمی بین بازیگران کمبودهای آن را جبران کرده است.
پ.ن: اگر شما از طرفداران سریال فرندز باشید حتما اسم این فیلم را به یاد میآورید؛ موضوع قسمت بیستم از فصل دوم این سریال در مورد فیلم یلر پیر است.
8. The Ox-Bow Incident
75 دقیقه
- کارگردان: William A. Wellman
- سال ساخت: 1943
در فیلم «حادثه اکسبو»، دو گاوچران سرگردان به نامهای گیل کارتر و آرت کرافت خود را در یک شهر کوچک در نوادا پیدا میکنند که توسط سارقان دام آزار میبیند. در ابتدا، آنها را با این سارقان اشتباه میگیرند، اما بالاخره آنها ساکنان شهر را راضی میکنند که انسانهای بدی نیستند. پس از مدتی، کارتر و کرافت گروهی را برای دستگیری خلافکاران تشکیل میدهند. در یکی از مأموریتها، این گروه باید تصمیم سختی بگیرند.
یکی از فیلمهای مورد علاقه کلینت ایستوود
فیلم «حادثه اکسبو» که در اواخر قرن نوزدهم اتفاق میافتد، مطالب تندی علیه بحران سرقت دام و سودجویان بیرحم آن است. تبهکاران با بیرحمی و چشمانی سرد، آنچه را که به آنها تعلق ندارد، میدزدند. فراتر از این، فوندا به عنوان یک بازیگر بزرگ در آن زمان با نقشآفرینی در نقش یک تیرانداز مصمم، عملکرد خاطرهانگیزی در این فیلم دارد. این فیلم نامزد بهترین فیلم سال شد و حتی، کلینت ایستوود آن را یکی از فیلمهای وسترن مورد علاقه خود نامید.
7. Three Hours to Kill
77 دقیقه
- کارگردان: Alfred L. Werker
- سال ساخت: 1954
در چند دقیقه ابتدایی فیلم «سه ساعت برای کشتن»، ساکنان یک شهر کوچک، جیم گاتری را پس از متهم شدن به قتل اخراج میکنند. او پس از چند سال برای اثبات بیگناهیاش به شهر برمیگردد. او با تکیه بر هوش و ذکاوتش و یک دوست قدیمی و مهربان به نام کریس، وارد یک ماموریت کارآگاهی برای پیدا کردن قاتل واقعی و پاک کردن نام خود میشود.
رقابت با زمان
فیلمهای درباره مظنونان بیگناه همیشه با کمک احساسات مخاطبین رونق میگیرند و «سه ساعت برای کشتن» نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این فیلم زمان نقش اساسی دارد زیرا جیم فقط سه ساعت فرصت دارد تا قاتل را پیدا کند، در غیر این صورت زندگی او برای همیشه نابود خواهد شد و او مطمئناً باید از وقت خود به خوبی استفاده کند.
6. Bad Day At Block Rock
81 دقیقه
- کارگردان: John Sturges
- سال ساخت: 1955
فیلم «روز بد در بلک راک» کمی پس از جنگ جهانی دوم اتفاق میافتد و داستان جان جی مکریدی، یک جانباز یکدست را دنبال میکند که به دنبال مردی ژاپنی-آمریکایی به نام کوموکو است. او به شهر کوچک بلک راک میرسد که گمان میکند کوموکو در آنجا زندگی میکرده است. در آنجا، او با اتفاقات مشکوکی روبرو میشود و به این فکر میافتد که ساکنان و کلانتر یک راز بزرگ را پنهان میکنند.
وسترن تأملبرانگیز با نشانههایی از فیلم نوآر
این وسترن با تقلید از ریتم و سرعت یک فیلم نوآر، با برجسته کردن کنجکاوی و آگاهی موقعیتی مکریدی درخشش پیدا میکند. اسپنسر تری به عنوان نقش اول فیلم (او اولین بازیگری است که دو جایزه اسکار متوالی بهترین بازیگر مرد را به دست آورد) احساسات و رفتار شخصیت را به طور کامل منتقل میکند. عملکرد کلی بازیگران نیز عالی است.
از دیدگاه فکری، فیلم «روز بد در بلک راک» از بسیاری جهات رضایتبخش است. این فیلم یکی از اولین فیلمهایی است که به محکومیت تبعیض علیه ژاپنی-آمریکاییها در آمریکا پس از جنگ جهانی دوم میپردازد. علاوه بر این، به موضوعاتی مانند مککارتیسم و نژادپرستی میپردازد.
5. Westworld
88 دقیقه
- کارگردان: Michael Crichton
- سال ساخت: 1973
چند سال پیش شبکه بزرگ HBO سریالی با اقتباس از این فیلم ساخت که قطعا بازسازی HBO محبوبتر باشد، اما فیلم اصلی استودیو MGM نیز یک فیلم سرگرمکننده است. در دنیای وستوُرلد، دلوس یک پارک تفریحی بزرگسالان با فناوری پیشرفته و دارای سه تم مختلف است: وسترن وُرلد (غرب وحشی آمریکا)، مدیوال وُرلد (اروپای قدیم) و رومن وُرلد (دنیای روم). پارکها پر از رباتهای اندرویدی انساننما هستند و مهمانان میتوانند با پرداخت ۱۰۰۰ دلار در روز، تمام فانتزیهای خود را تحقق بخشند.
تزریق علمی-تخیلی به یک ژانر خسته
در اوایل دهه ۷۰، ژانر وسترن در همان شرایطی بود که فیلمهای ابرقهرمانی امروز هستند. از سوی دیگر، ژانر علمی-تخیلی در حال شکوفایی بود. بنابراین، کارگردان مایکل کریتون با ترکیب این دو کار بسیار جذابی انجام داد. ایده این فیلم نیز به شکل عجیبی از زمان خود جلوتر بوده است و به رباتهای شورشگر میپرداخت که قطعا این ایده برای سال 1973 بسیار پیشگام به حساب میآمد .
4. The Hired Gun
64 دقیقه
- کارگردان: Ray Nazarro
- سال ساخت: 1957
در فیلم «تیرانداز اجیرشده»، گانسمیر مککورد قراردادی برای دستگیری یک قاتل مرموز و بردن او به کلانتری دریافت میکند. او با کمال تعجب متوجه میشود که قاتل الن بِلدون است. او به قتل همسرش متهم شده است، اما اصرار دارد که کسی را نکشته است. در ابتدا، مککورد قول میدهد که آلن را دستگیر کند، اما هر چه بیشتر با او وقت میگذراند، بیشتر به آلن اعتماد میکند و در نهایت باور میکند که آلن قاتل نیست و با او متحد میشود تا قاتل واقعی را شکار کند.
فیلمی تحت فشار با تمام مواد لازم
کارگردان ری نزارو که به عنوان «مرد فیلمهای ۱۰ روزه» شناخته میشد، به خاطر ساختن وسترنهای کمبودجه و با سرعت بالا مشهور بود. آن زمان او در دوران اوج خود بود و حداقل سالانه بیش از ۱۰ فیلم میساخت. با این حال، «تیرانداز اجیرشده» اصلا شبیه یک فیلم کم بودجه نیست. این فیلم بلندپروازانه دوستی صمیمانهای بین یک قانونشکن و یک تیرانداز ماهر را به تصویر میکشد که شبیه رابطه بلاندی و توکو در فیلم «خوب، بد، زشت» است.
نزارو از نماهای گسترده، تکنیکهای قاببندی هوشمندانه و نورپردازی طبیعی خشک برای ایجاد یک بوم زیبای غرب وحشی استفاده میکند. نتیجه یک فیلم سینمایی به یاد ماندنی است که میتوان آن را یکی از بهترینهای دهه خود طبقهبندی کرد.
3. Smoke Signal
88 دقیقه
- کارگردان: Jerry Hopper
- سال ساخت: 1955
داستان فیلم «سیگنال دودی» با ریتم بالا شروع میشود و هرگز این ریتم کند نمیشود. داستان فیلم در سال ۱۸۵۲ میگذرد و در آن یک گروه جایگزین سواره نظام تازهوارد به یک پست جدید در امتداد قلعه روی رودخانه کلرادو منصوب شدهاند. آنها مشتاقند بر منطقه تسلط پیدا کنند، اما به محض ورود، مورد حمله شدید سرخپوستان یوت قرار میگیرند. تنها نه نفر زنده میمانند. بقیه از ترس اینکه سرخپوستان دوباره حمله کنند، با قایقها از رودخانه پایین میروند. در همین حال، تنش درون سربازان نیز افزایش مییابد.
زیبا و تازه
این وسترن تند و سریع، موضوعاتی مانند نژادپرستی و وفاداری را در چارچوب جنگ داخلی بررسی میکند. موضوع درگیری بین پرسنل نظامی با همدردی برخی از آنها با سرخپوستان برجسته میشود. برای اولین بار، آپاچیها صلحطلب هستند، بنابراین این فیلم کمی از سایر وسترنهای با مضمون سرخپوستان متمایز میشود. از نظر بصری، فیلم نیز قوی باقی میماند، زیرا بخش بزرگی از آن در سمت گراند کنیون در رودخانه کلرادو فیلمبرداری شده است.
2. Taggart
85 دقیقه
- کارگردان: R. G. Springsteen
- سال ساخت: 1964
چشم در مقابل چشم نام بازی در فیلم «تاگارت» است. در این فیلم، دنیای آرام کنت تاگارت ناگهان با حمله و کشته شدن خانوادهاش وارونه میشود. تمام گاوهای آنها نیز متفرق میشوند و او برای انتقام فرزند مسئول این بلاها را میکشد و فرار میکند. وقتی تاگارت فرار میکند، حکم علیه او صادر میشود و ۵۰۰۰ دلار جایزه روی سرش گذاشته میشود.
جنبه سرگرمکننده انتقام
این وسترن پرتنش و سختگیرانه همه چیزهایی است که یک فیلم در مورد انتقام باید باشد و این عمدتا به این دلیل است که این فیلم فقط در مورد انتقام نیست؛ کنت در حین فرار در انواع سناریوهای ناخوشایند گرفتار میشود. علاوه بر این، دیالوگهای فیلم شگفتانگیز هستند. یکی از شخصیتها میگوید: «من خیلی گنده حرف میزنم و خیلی کوچک فکر میکنم».
1. High Noon
85 دقیقه
- کارگردان: Fred Zinnemann
- سال ساخت: 1952
یکی از غمانگیزترین وسترنهای ساخته شده، «ظهر عالی» است که وضعیت دشوار ویل کین، یک مارشال را روایت میکند که مجبور میشود پس از اطلاع از آزادی یک قانونشکن که زمانی او را پشت میلهها انداخته بود، برنامههای ماه عسل خود را به تعویق بیندازد. این آدم بد سرسخت قرار است ظهر به شهر برسد و کین میداند که این به چه معناست: دردسر بیشتر. عروسش از او میخواهد فرار کنند، اما او تصمیم میگیرد بماند. در این میان، همه از کمک به او امتناع میکنند.
فیلم وسترنی که رئیسجمهورها عاشق آن هستند
تشکیل یک گروه همیشه یکی از آسانترین کارها برای یک قهرمان فیلمهای وسترن است، اما تلاشهای کین برای تشکیل گروه به جایی نمیرسد. فیلم «ظهر عالی» آنقدر خوب است که حتی برای طبقه سیاسی مورد علاقه قرار گرفت. بیل کلینتون، رونالد ریگان و دویت آیزنهاور همگی از آن تمجید کردند.