عنوان اصلی: FLCL
اسم فارسی: فولی کولی
براساس رمانی از Youji Enokido (نویسنده)، Hiroyuki Imaishi و Kazuya Tsurumaki (طراح) و مانگایی از Hajime Ueda (طراح)
ژانر: اکشن، علمی-تخیلی، کمدی، پارودی، جنون، روانشناختی، مکا
کارگردان: Kazuya Tsurumaki ،Hiroki Satou
فیلمنامه: Youji Enokido
محصول: استودیو Gainax
تعداد قسمتها: ۶ قسمت ۲۵ دقیقهای
وضعیت: پایان یافته است، ادامهی غیر مستقیم داستان در دو فیلم سینمایی به نامهای FLCL Progressive و FLCL Alternative
پخش: ۲۶ آوریل ۲۰۰۰ تا ۱۶ مارچ ۲۰۰۱
ردهی سنی: PG - 13
افالسیال یا فولی کولی (به ژاپنی: フリクリ Furi Kuri، به انگلیسی: Fooly Cooly یا FLCL) یک مجموعه اوویای ژاپنی نوشتهٔ یوجی اینوکیدو و به کارگردانی کازویا سوروماکی که محصول کمیسیون افالسیال میباشد که شامل گایناکس، پروداکشن آی. جی و استارچالد رکورد است. این مجموعه به تعداد ۶ قسمت از آوریل ۲۰۰۰ تا مارس ۲۰۰۱ در ژاپن عرضه شد. نسخه مانگا این سری نیز نوشته و طراحی هاجیمه اوئدا و به تعداد ۲ جلد توسط انتشارات کودانشا به ترتیب در تاریخهای ۲۳ اکتبر ۲۰۰۰ و ۲۳ اوت ۲۰۰۱ در مجله زی به چاپ رسیدند. خبر ساخت فصل جدید این مجموعه در دو بخش مجزا و به تعداد ۱۲ قسمت در ۲۴ مارس ۲۰۱۶ رونمایی شد و با همکاری ادالت سوئیم و پروداکشن آی. جی در ۲ ژوئن ۲۰۱۸، عرضه شد
دانلود انیمه فولی کولی با لینک مستقیم و زیرنویس فارسی
لینک کمکی (تماشا)
دانلود زیرنویس فارسی
دانلود انیمه FLCL Progressive
دانلود انیمه FLCL Alternative
تماشای یکی از قسمت های انیمه برای آشنایی بیشتر:
نائوتا ناندابا یک دانش آموز معمولی کلاس ششمی است که در شهری آرام و کسالت بار روزگار خود را به همراه پدر و پدر بزرگش میگذراند. بعد از اینکه تاسوکو، برادر نائوتا، کشور را به قصد بیسبال بازی کردن در تیمی آمریکایی ترک میکند، او تصمیم میگیرد از هرچه برادرش از خود به جا گذاشته نگهداری کند؛ از این یادگاریها میتوان به تخت خواب به همریختهی تاسوکو، چوب بیسبال قدیمی وی و دوست صمیمیش مامیمی سامجیما، که درست از زمان رفتن تاسوکو روزی از نائوتو جدا نمیشود، اشاره کرد. نائوتا اما از آینده و زنجیره اتفاقاتی که زندگی سادهی او و اطرافیانش را برای همیشه تغییر میدهد بی خبر است. همه چیز در این شهر کوچک با ورود هاروکو هاروهارا به لرزه درمیآید؛ او دختری عجیب و پر سروصدا با موهای صورتی رنگ است که همیشه یک گیتار باس را با خود حمل میکند و یک اسکوتر مدل Vespa میراند. اولین برخورد نائوتا و هاروکو به تصادفی برمیگردد که بعد از آن شاخی عجیب روی کلهی نائوتا سبز میکند. نائوتا حالا نگران از اینکه چطور این رخ داد عجیب را از دیگران پنهان کند و به زندگی عادی خود برگردد به تکاپو افتاده است. همه چیز وقتی بیشازپیش از کنترل خارج میشود که او درمییابد هاروکو قرار است مدتی را به سکونت در خانهی ایشان بگذراند. این اتفاقات به طرز غیر قابل پیشبینی و عجیبی پای نائوتا را به میانهی نبردی میکشاند که تغیین کنندهی سرنوشت زمین یا حتی کل کیهان است.
نائوتا ناندابا یک دانش آموز معمولی کلاس ششمی است که در شهری آرام و کسالت بار روزگار خود را به همراه پدر و پدر بزرگش میگذراند. بعد از اینکه تاسوکو، برادر نائوتا، کشور را به قصد بیسبال بازی کردن در تیمی آمریکایی ترک میکند، او تصمیم میگیرد از هرچه برادرش از خود به جا گذاشته نگهداری کند؛ از این یادگاریها میتوان به تخت خواب به همریختهی تاسوکو، چوب بیسبال قدیمی وی و دوست صمیمیش مامیمی سامجیما، که درست از زمان رفتن تاسوکو روزی از نائوتو جدا نمیشود، اشاره کرد. نائوتا اما از آینده و زنجیره اتفاقاتی که زندگی سادهی او و اطرافیانش را برای همیشه تغییر میدهد بی خبر است. همه چیز در این شهر کوچک با ورود هاروکو هاروهارا به لرزه درمیآید؛ او دختری عجیب و پر سروصدا با موهای صورتی رنگ است که همیشه یک گیتار باس را با خود حمل میکند و یک اسکوتر مدل Vespa میراند. اولین برخورد نائوتا و هاروکو به تصادفی برمیگردد که بعد از آن شاخی عجیب روی کلهی نائوتا سبز میکند. نائوتا حالا نگران از اینکه چطور این رخ داد عجیب را از دیگران پنهان کند و به زندگی عادی خود برگردد به تکاپو افتاده است. همه چیز وقتی بیشازپیش از کنترل خارج میشود که او درمییابد هاروکو قرار است مدتی را به سکونت در خانهی ایشان بگذراند. این اتفاقات به طرز غیر قابل پیشبینی و عجیبی پای نائوتا را به میانهی نبردی میکشاند که تغیین کنندهی سرنوشت زمین یا حتی کل کیهان است.
FLCL در نگاه اول بیش از حد پیچیده و گیج کننده به نظر میآید. بزرگترین نقطهی قوت و ضعف این انیمه، این مسئله است که هیچ چیز درمورد آن قابل توصیف و دستهبندی نیست؛ میتوان گفت این اثر در قالب ژانرها نمیگنجند، به یک سبک طراحی بصری خاص پایبند نیست و تجربهای در داستان سرایی را برای بیننده رقم میزند که کاملا برای ایشان تازگی دارد. مدیوم انیمیشن به آزادی بی حد و مرز در بیان و تصویرسازی شهرت دارد و FLCL از این پتانسیل تا بالاترین حد استفاده میکند؛ این نکته نه باتوجهبه سال ساخت این انیمه بلکه حتی بعد از بیست سال بعد از آن نیز درمورد FLCL صدق میکند. حاصل این عملکرد شگفت انگیز اثری بی مانند است که در گذر زمان تازگی و طراوت خود را حفظ کرده و توانسته است که ضمن کسب جوایز بینالمللی مختلف، نام خود را بهعنوان اثری جاودانه در تاریخچهی صنعت انیمیشن ژاپن ثبت کند. با تمام این اوصاف اما FLCL اثری نیست که بخواهید به افرادی که آشنایی چندانی با دنیای عجیب و گستردهی انیمهها ندارند، معرفی کنید. سرکشی بیش از حد این انیمه از استانداردها و آنچه به دیدنش عادت داریم گاها به جنون میزند و همین مسئله این ساختهی استودیو Gainax را به تجربهای بی مانند تبدیل میکند که چیزی کم از یک قطار شهربازی ندارد؛ FLCL هم ترسناک است و هم نیست، هم کمدی است و هم نیست و هم یک تراژدی تمام عیار است و هم نیست.
در پس تمام تمام لایههای کمدی، شوخیهای عجیب و دیالوگهایی که داخل و خارج از زمینه به یاد ماندنی و تامل برانگیز هستند، داستان FLCL بسیار تکان دهنده، تا حد قابل توجهی شخصی و پر از نکات ریزی است که نباید از دست داد. این انیمه بخش اعظمی از روایت خود را با استفاده از داستان سرایی تصویری، تمثیلها و استعارهها انجام میدهد. با وجود اینکه سبک روایت متفاوت به کار رفته در این انیمه، نحوهی تدوین و حجم بالای دیالوگها در این اثر ممکن است بخشهایی از داستان را نامفهوم جلوه دهد، اما کمتر گوشهای از FLCL است که بی پاسخ و تشریح در داستان رها و دریافتش تمام و کمال به بیننده واگذار شود. چاشنی دیوانگی به کار رفته در FLCL و عجز بیننده در مقابل با وقایع داستانی و استعارههای تصویری نیز درست به اندازهی داستان تأثیرگذار این انیمه بخشی از جادوی خاص آن هستند که با کمی تعبیر و ترجمه میتوانند خود به یکی از درخشانترین نقاط این انیمه بدل شوند. این سبک روایت که وارث هنر و داستان سرایی افسار گسیخته و ناب ادبیات کلاسیک ژاپن است، خود توانست آغاز کنندهی جنبش و ژانری نو در صنعت انیمه باشد که از ثمرات آن میتوانیم آثار فوقالعادهی متعددی از جمله سری مشهور Monogatari را نام ببریم.